Помост

Вопросы веры

Кафизма 6 на русском

Псалом 37 стоит вторым в шестопсалмии, важной части утрени в Православии, во время которой читают шесть избранных псалмов. Эта песнь выражает раскаяние и сожаление о совершенных грехах, благодарность Господу за помилование и помощь.

Текст молитвы Псалом 37

На церковнославянском языке

Псалом Давиду, в воспоминание о субботе
1 Господи, да не яростию Твоею обличиши мене, ниже гневом Твоим накажеши мене.
2 Яко стрелы Твоя унзоша во мне, и утвердил еси на мне руку Твою.
3 Несть исцеления в плоти моей от лица гнева Твоего, несть мира в костех моих от лица грех моих.
4 Яко беззакония моя превзыдоша главу мою, яко бремя тяжкое отяготеша на мне.
5 Возсмердеша и согниша раны моя от лица безумия моего.
6 Пострадах и слякохся до конца, весь день сетуя хождах.
7 Яко лядвия моя наполнишася поруганий, и несть исцеления в плоти моей.
8 Озлоблен бых и смирихся до зела, рыках от воздыхания сердца моего.
9 Господи, пред Тобою все желание мое и воздыхание мое от Тебе не утаися.
10 Сердце мое смятеся, остави мя сила моя, и свет очию моею, и той несть со мною.
11 Друзи мои и искреннии мои прямо мне приближишася и сташа,
12 и ближнии мои отдалече мене сташа и нуждахуся ищущии душу мою, и ищущии злая мне глаголаху суетная и льстивным весь день поучахуся.
13 Аз же яко глух не слышах и яко нем не отверзаяй уст своих.
14 И бых яко человек не слышай и не имый во устех своих обличения.
15 Яко на Тя, Господи, уповах, Ты услышиши, Господи Боже мой.
16 Яко рех: да не когда порадуют ми ся врази мои: и внегда подвижатися ногам моим, на мя велеречеваша.
17 Яко аз на раны готов, и болезнь моя предо мною есть выну.
18 Яко беззаконие мое аз возвещу и попекуся о гресе моем.
19 Врази же мои живут и укрепишася паче мене, и умножишася ненавидящии мя без правды.
20 Воздающии ми злая возблагая оболгаху мя, зане гонях благостыню.
21 Не остави мене, Господи Боже мой, не отступи от мене.
22 Вонми в помощь мою, Господи спасения моего.

На русском языке

Псалом Давида, в воспоминание о субботе.
1 Господи, не обличи меня в ярости Твоей и не накажи меня гневом Твоим.
2 Ибо стрелы Твои вонзились в меня, и Ты утвердил на мне руку Твою.
3 Нет исцеления для плоти моей от гнева Твоего, нет мира костям моим от грехов моих,
4 ибо беззакония мои превысили голову мою, как бремя тяжкое отяготели на мне.
5 Смердят и гноятся раны мои от безумия моего:
6 пострадал я и был согбен до конца, весь день, сетуя, ходил.
7 Ибо исполнились глумлений чресла мои, и нет исцеления для плоти моей.
8 Я был сокрушен и унижен безмерно, кричал от стенания сердца моего.
9 Господи, пред Тобою – всё желание моё, и стенание моё от Тебя не сокрыто.
10 Сердце моё смутилось, оставила меня сила моя, и свет очей моих – и того нет со мною.
11 Друзья мои и соседи мои приблизились и стали напротив меня,
12 и ближние мои встали вдали, и теснились ищущие душу мою, и ищущие мне зла говорили пустое и козни весь день измышляли.
13 Я же как глухой не слышал, и как немой, не отверзающий уст своих;
14 и стал как человек не слышащий и не имеющий в устах своих обличения.
15 Ибо я на Тебя, Господи, уповал: Ты услышишь, Господи, Боже мой.
16 Ибо я сказал: «Пусть не злорадствуют обо мне враги мои!», ибо когда колебались ноги мои, они надо мной величались.
17 Ибо я к ударам готов, и страдание моё всегда предо мною.
18 Ибо беззаконие моё я возвещу и позабочусь о грехе моём.
19 Враги же мои живут, и укрепились более меня, и умножились ненавидящие меня неправедно.
20 Воздающие мне злом за добро клеветали на меня, ибо я ко благу стремился.
21 Не оставь меня, Господи, Боже мой, не отступи от меня,
22 обратись на помощь мне, Господи спасения моего!

История написания

История написания этой песни не дошла до наших дней, но перед текстом псалма 37 стоит предписание «В воспоминание о субботе». Эта информация позволила историкам выяснить, что речь идет не о конкретной субботе, а о душевном состоянии царя Давида, в котором тот пребывал. Слова были написаны Давидом в момент покоя, который принесли ему раскаяние и связь с Богом.

Полагаясь на содержание текста молитвы псалма 37, специалисты утверждают, что царь Давид был в подавленном, депрессивном состоянии, когда писал песню. Выявление связи текста с другими песнями из Псалтири привела к появлению трех версий:

  1. Псалом 37 был написан по время гонений царя Саула на Давида;
  2. Царь Давид написал песню после совершенного с Вирсавией греха, прелюбодеяния с чужой женой;
  3. Во время войны с Авессаломом, родным сыном Давида, и болезни царя.

Когда читать псалом 37?

К псалму 37 обращаются в разных случаях, не только во время проведения церковных служб. Песнь часто читают во время душевных терзаний и испытаний духа, проблем на работе или с финансами. Молитва помогает не только при болезнях духа, но и тела. Чаще всего текст псалма 37 используют для покаяния в грехах перед Богом.

Толкование

Песнь псалма 37 состоит из душевных терзаний, покаяния и жалоб. Царь Давид говорит о том, что грехи и отдаление от Бога приводят не только к душевным, но и физическим недугам.

В первой половине текста молитвы псалма 37 певец признается в своих грехах, кается в них, рассказывает о том, что именно грехи привели его к страданиям и мукам. Искреннее раскаяние в прошлых безумствах, отступлении от Бога, отдалении от близких и друзей описывается в песне. От врагов царь Давид терпел много нападок именно в этот период одиночества, когда он был наиболее уязвим и беспомощен.

Псалом 37 заканчивается обращением Давида к Богу, просьбой о помиловании и защите. Именно в Боге он видит спасение и единственную помощь.

Правила чтения псалма 37

Текст псалма 37 существует в трех вариантах: в синодальном, русском и старославянском. В церковных службах используется последний вариант, поэтому его предпочтительнее читать и дома. В использовании других переводов нет ничего плохого или греховного, но старославянский текст способствует лучшему пониманию православных традиций.

Как и любую молитву, песнь псалма 37 на русском языке или в любом другом переводе нужно произносить сосредоточенно и искренне. Обращение к Богу – таинство, поэтому дома это лучше делать в отдельной комнате перед иконой. Не лишним будет поставить перед образом свечу.

Псалом 37

«В воспоминании о субботе» понимается, или как указание на время богослужебного исполнения псалма – в субботу, или в переносном смысле, отвечающем буквальному пониманию слова (суббота – покой) и содержанию псалма – «в напоминание о покое», т. е. этот псалом является просительной молитвой к Богу о даровании покоя, что указывает на тяжелое состояние, испытываемое в это время Давидом. Некоторые же, выходя из того положения, что суббота была установлена по окончании дней творения, толкуют это надписание буквально, т. е., что псалом написан Давидом в воспоминание окончания творения мира. Но последнее понимание принять нельзя: окончание творения мира, когда все явилось «добра зело» (Быт.1:31), было торжественным и величественным актом, с которым не гармонирует грустное и просительное содержание псалма.

Все содержание псалма отличается покаянным характером: в нем Давид ярко изображает картину своих страданий, как физических (от болезни), так и нравственных, от сознания своего преступления пред Богом. Таким же преступлением Давида, как известно, был его грех с Урией и Вирсавией. В этом же псалме Давид изображает себя одиноким, от него начинают даже отдаляться его бывшие друзья. Обе эти черты дают основание предполагать, что псалом написан при начале восстания Авессалома (на связь своего преступления с восстанием сына, как мы уже говорили, указывал и Давид), чем объясняется и вероломство друзей царя.

Господи! Снизойди к моим страданиям и болезни тела и души (2–5). Я покрыт ранами и изнемог (6–11). Друзья оставили меня, а враги усилились (13–15). Я только на Тебя надеюсь. Сознание моего греха тяготит меня и враги умножаются. Не оставь меня, Господи, и поспеши своей помощью (16–23).

Пс.37:2. Го­с­по­ди! не в ярости Твоей обличай меня и не во гневе Твоем наказывай меня,

Пс.37:3. ибо стрелы Твои вонзились в меня, и рука Твоя тяготеет на мне.

Пс.37:4. Нет целого места в плоти моей от гнева Твоего; нет мира в костях моих от грехов моих,

Пс.37:5. ибо беззакония мои превысили голову мою, как тяжелое бремя отяготели на мне,

Давид молит Бога, чтобы Он не наказывал его всею силою своего праведного гнева, хотя последний он и считает заслуженным. Страдания Давида велики: в него «вонзились… стрелы», т. е. те страдания, которые сейчас испытывает Давид и которые ниже он описывает очень подробно; по испытываемой боли он сравнивает страдания с болью от стрел на войне. «Рука… тяготеет», т. е. рука гнева, или – Господь сильно карает. Этой карой была какая-то болезнь, которая поразила Давида и, по его образному выражению, заставляла страдать не только его тело, мускулы, но и кости, т. е. внедрилась очень глубоко. Сила физических страданий вполне отвечает сознанию Давидом глубины своего падения и тяжести совершенного им преступления, которое он в своем сокрушенно-покаянном настроении образно рисует потопившим его с головой и давящим, как тяжелое бремя.

Пс.37:6. смердят, гноятся раны мои от безумия моего.

Пс.37:7. Я согбен и совсем поник, весь день сетуя хожу,

Пс.37:8. ибо чресла мои полны воспалениями, и нет целого места в плоти моей.

Представляют описание болезни. – «От безумия моего», вследствие моего греха, мое тело покрылось ранами, которые издают смрадный запах; мои страдания тяжелы и я совсем поник, целый день хожу и «сетую», томлюсь, осуждаю себя самого. Мои чресла полны воспалений и нет здорового места в моем теле. Какая это была болезнь, по указанным здесь признакам трудно определить. Согласно евр. тексту, многие толковники (напр., Иероним, а из новейших – Крамер, Евальд) и раввины считали эту болезнь «в роде проказы». Но такого определения нельзя составить по признакам, указанным в Библии. Если у Давида были поражены уже кости, то при таком развитии болезни он не мог бы ходить, чему, по данному псалму, эта болезнь, однако, не мешала. Кроме того, если бы это была проказа, то едва ли о ней, как явлении важном, умолчали бы исторические книги, так как при взгляде того времени на эту болезнь, как знак отвержения от Бога, едва ли бы она прошла для царя бесследно и не вызвала бы в народе политических волнений. Данная болезнь, как видно из псалма, вызывала насмешки над Давидом за болезнь чресл. Последние признавались носителями производительной силы, источником чадородия, в чем видели знак божественного благоволения; поэтому считали, что потеря этой силы и, следовательно, способности чадородия, являлась знаком отвержения от Бога и вызывала поношения. Русский текст дает, таким образом, общее указание, что болезнь Давида поразила весь его организм и была настолько изнурительной, что совершенно истощила его силы, но не дает возможности точно определить вид ее.

Пс.37:9. Я изнемог и сокрушен чрезмерно; кричу от терзания сердца моего.

«Кричу от терзания сердца моего» – от внутренних, душевных мучений, я «кричу», издаю вопль.

Пс.37:11. Сердце мое трепещет; оставила меня сила моя, и свет очей моих, – и того нет у меня.

С потерей мужества («сердце мое трепещет») и силы для Давида погас и «свет» в глазах. Это выражение, понимаемое буквально, указывает на развитие болезни, которая отразилась и на его зрении: или же под светом в образном смысле разумеется счастье, благо вообще, тогда оно будет значить – я лишился всех благ и их нет при мне – ни здоровья, ни силы, ни уважения от людей, ни даже друзей. Можно понимать и в том смысле, что «свет» означает Бога, раньше изливавшего на Давида свои милости и светившего ему в жизни, а теперь переставшего. Все эти толкования могут быть приняты без нарушения смысла выражения, контекста речи и всего содержания псалма.

Пс.37:12. Друзья мои и искренние отступили от язвы моей, и ближние мои стоят вдали.

Пс.37:13. Ищущие же души моей ставят сети, и желающие мне зла говорят о погибели моей и замышляют всякий день козни;

Моя болезнь отдалила от меня друзей, а враги сделались смелее. Искренние мои стали против меня в некотором расстоянии, как простые наблюдатели, но не подходили ко мне. Это делали самые приближенные ко мне лица, а обыкновенные друзья, – так те стояли вдали. Зато не дремали враги Давида. Его страдания побуждали их, желавших гибели и зла ему, распространять ложные о нем сведения и строить козни.

Пс.37:14. а я, как глухой, не слышу, и как немой, который не открывает уст своих;

Пс.37:15. и стал я, как человек, который не слышит и не имеет в устах своих ответа,

Давид видел, что делалось кругом его, но не принимал никаких мер к прекращению козней и лживых слов, как потому, что его болезнь как бы подтверждала правоту речей его врагов, так и потому, что он не считал себя вправе выступить мстителем и поборником истины, когда продолжающаяся его болезнь, по его мнению, служила знаком, что он еще не прощен Богом.

Пс.37:16. ибо на Тебя, Господи, уповаю я; Ты услышишь, Господи, Боже мой.

Пс.37:17. И я сказал: да не восторжествуют надо мною ; когда колеблется нога моя, они величаются надо мною.

Пс.37:18. Я близок к падению, и скорбь моя всегда предо мною.

Пс.37:19. Беззаконие мое я сознаю, сокрушаюсь о грехе моем.

Пс.37:20. А враги мои живут и укрепляются, и умножаются ненавидящие меня безвинно;

Пс.37:21. и воздающие мне злом за добро враждуют против меня за то, что я следую добру.

Пс.37:22. Не оставь меня, Господи, Боже мой! Не удаляйся от меня;

Пс.37:23. поспеши на помощь мне, Господи, Спаситель мой!

Поэтому-то Давид прежде всего взывает к Богу о прощении своего греха, как о великой милости и залоге Его помощи. Я на Тебя, Господи, надеюсь: не дай им (врагам) восторжествовать надо мною. Моя слабость, мои несчастия являются для них источником злорадства (17). Я же сейчас нахожусь в настолько беспомощном и беззащитном положении, что «близок к падению», готов погибнуть, не могу противодействовать нападениям на себя и грех давит меня. Давид кается пред Богом в своем грехе и обещает публичное покаяние в нем (что он и исполнил написанием этого и L Пс, посвященных его покаянному настроению). В этом псалме он и говорит: «беззаконие мое я сознаю, сокрушаюсь о грехе моем». Насколько полон Давид сознания своей греховности и смирения, настолько, наоборот, сильны его враги, которые ненавидят его незаслуженно («безвинно»); за сделанное им, Давидом, добро они платят злом, клевещут, враждуют против него за его верность доброму, истинному в его предшествующей жизни. Под добром, какое сделал Давид, разумеется как его гуманное, справедливое отношение к каждому из его подданных, так все его реформы во внутренней и государственной жизни, установившие правопорядок и ограничившие произвол и самоуправство, царившие до него. Степень страданий Давида, сознание им греха и покаяние в нем, несправедливость преследований от врагов, все это вызывает в нем горячую молитву к Богу: «не оставь меня, Господи, Боже мой! вонми в помощь мою»!

37-й псалом занимает в шестопсалмии второе место. Словами этого псалма каждый верующий приносит покаяние пред Богом в своей греховности с исповеданием полной покорности и преданности Его воле (16 ст.). Человек здесь выражает желание в наступающем дне загладить сделанные им раньше дурные поступки (19 ст.).

КАФИСМА ШЕСТАЯ

1 Псалом Давиду, в воспоминание о субботе, 37

2 Го́споди, да не я́ростию Твое́ю обличи́ши мене́, ниже́ гне́вом Твои́м нака́жеши мене́. 3 Яко стре́лы Твоя́ унзо́ша во мне, и утверди́л еси́ на мне ру́ку Твою. 4 Несть исцеле́ния в пло́ти мое́й от лица́ гне́ва Твоего́, несть ми́ра в косте́х мои́х от лица́ грех мои́х. 5 Яко беззако́ния моя́ превзыдо́ша главу́ мою, я́ко бре́мя тя́жкое отяготе́ша на мне. 6 Возсмерде́ша и согни́ша ра́ны моя́ от лица́ безу́мия моего́. 7 Пострада́х и сляко́хся до конца́, весь день се́туя хожда́х. 8 Яко ля́двия моя́ напо́лнишася поруга́ний, и несть исцеле́ния в пло́ти мое́й. 9 Озло́блен бых и смири́хся до зела́, рыка́х от воздыха́ния се́рдца моего́. 10 Го́споди, пред Тобо́ю все жела́ние мое́ и воздыха́ние мое́ от Тебе́ не утаи́ся. 11 Се́рдце мое́ смяте́ся, оста́ви мя сила́ моя́, и свет о́чию мое́ю, и той несть со мно́ю. 12 Дру́зи мои́ и и́скреннии мои́ пря́мо мне прибли́жишася и ста́ша, 13 и бли́жнии мои́ отдале́че мене́ ста́ша и нужда́хуся и́щущии ду́шу мою, и и́щущии зла́я мне глаго́лаху су́етная и льсти́вным весь день поуча́хуся. 14 Аз же я́ко глух не слы́шах и я́ко нем не отверза́яй уст свои́х. 15 И бых я́ко челове́к не слы́шай и не имы́й во усте́х свои́х обличе́ния. 16 Яко на Тя, Го́споди, упова́х, Ты услы́шиши, Го́споди Бо́же мой. 17 Яко рех: да не когда́ пора́дуют ми ся врази́ мои́: и внегда́ подвижа́тися нога́м мои́м, на мя велере́чеваша. 18 Яко аз на ра́ны гото́в, и боле́знь моя́ предо мно́ю есть вы́ну. 19 Яко беззако́ние мое́ аз возвещу́ и попеку́ся о гресе́ мое́м. 20 Врази́ же мои́ живу́т и укрепи́шася па́че мене́, и умно́жишася ненави́дящии мя без пра́вды. 21 Воздаю́щии ми зла́я возблага́я оболга́ху мя, зане́ гоня́х благосты́ню. 22 Не оста́ви мене́, Го́споди Бо́же мой, не отступи́ от мене́. 23 Вонми́ в по́мощь мою, Го́споди спасе́ния моего́.

Перевод псалма на русский язык

1 В коне́ц, Идифуму, песнь Давиду, 38

2 Рех: сохраню́ пути́ моя́, е́же не согреша́ти ми язы́ком мои́м: положи́х усто́м мои́м храни́ло, внегда́ воста́ти гре́шному предо мно́ю. 3 Онеме́х и смири́хся, и умолча́х от благ, и боле́знь моя́ обнови́ся. 4 Согре́яся се́рдце мое́ во мне, и в поуче́нии мое́м разгори́тся огнь. Глаго́лах язы́ком мои́м: 5 скажи́ ми, Го́споди, кончи́ну мою и число́ дней мои́х, ко́е есть? Да разуме́ю, что лиша́юся аз? 6 Се пя́ди положи́л еси́ дни моя́, и соста́в мой я́ко ничто́же пред Тобо́ю, оба́че вся́ческая суета́ всяк челове́к живы́й. 7 У́бо о́бразом хо́дит челове́к, оба́че всу́е мяте́тся: сокро́вищствует, и не весть, кому́ собере́т я́. 8 И ны́не кто терпе́ние мое́, не Госпо́дь ли? И соста́в мой от Тебе́ есть. 9 От всех беззако́ний мои́х изба́ви мя, поноше́ние безу́мному дал мя еси́. 10 Онеме́х и не отверзо́х уст мои́х, я́ко Ты сотвори́л еси́. 11 Отста́ви от мене́ ра́ны Твоя́: от кре́пости бо руки́ Твоея́ аз исчезо́х. 12 Во обличе́ниих о беззако́нии наказа́л еси́ челове́ка и иста́ял еси́, я́ко паучи́ну, ду́шу его́: оба́че всу́е всяк челове́к. 13 Услы́ши моли́тву мою, Го́споди, и моле́ние мое́ внуши́, слез мои́х не премолчи́: я́ко пресе́льник аз есмь у Тебе́ и пришле́ц, я́коже вси отцы́ мои́. 14 Осла́би ми, да почи́ю, пре́жде да́же не отъиду́, и ктому́ не бу́ду.

Перевод псалма на русский язык

1 В коне́ц, псалом Давиду, 39

2 Терпя́, потерпе́х Го́спода, и внят ми, и услы́ша моли́тву мою. 3 И возведе́ мя от ро́ва страсте́й, и от бре́ния ти́ны, и поста́ви на ка́мени но́зе мои́, и испра́ви стопы́ моя́, 4 и вложи́ во уста́ моя́ песнь но́ву, пе́ние Бо́гу на́шему. У́зрят мно́зи и убоя́тся, и упова́ют на Го́спода. 5 Блаже́н муж, ему́же есть и́мя Госпо́дне упова́ние его, и не призре́ в суеты́ и неистовле́ния ло́жная. 6 Мно́га сотвори́л еси́ Ты, Го́споди, Бо́же мой, чудеса́ Твоя́ и помышле́нием Твои́м несть кто уподо́бится Тебе́: возвести́х и глаго́лах, умно́жишася па́че числа́. 7 Же́ртвы и приноше́ния не восхоте́л еси́, те́ло же сверши́л ми еси́, всесожже́ний и о гресе́ не взыска́л еси́. 8 Тогда́ рех: се прииду́, в глави́зне кни́жне пи́сано есть о мне: 9 е́же сотвори́ти во́лю Твою́, Бо́же мой, восхоте́х, и зако́н Твой посреде́ чре́ва моего́. 10 Благовести́х пра́вду в це́ркви вели́цей, се устна́м мои́м не возбраню́: Го́споди, Ты разуме́л еси́. 11 Пра́вду Твою не скрых в се́рдце мое́м, и́стину Твою и спасе́ние Твое рех, не скрых ми́лость Твою и и́стину Твою от со́нма мно́га. 12 Ты же, Го́споди, не удали́ щедро́т Твои́х от мене́: ми́лость Твоя́ и и́стина Твоя́ вы́ну да засту́пите мя. 13 Яко одержа́ша мя зла́я, и́мже несть числ́а, постиго́ша мя беззако́ния моя́, и не возмого́х зре́ти, умно́жишася па́че влас главы́ моея́, и се́рдце мое́ оста́ви мя. 14 Благоволи́, Го́споди, изба́вити мя: Го́споди, во е́же помощи́ ми вонми́. 15 Да постыдя́тся и посра́мятся вку́пе и́щущии ду́шу мою изъя́ти ю́, да возвратя́тся вспять и постыдя́тся хотя́щии ми зла́я. 16 Да прии́мут а́бие студ свой глаго́лющии ми: бла́гоже, бла́гоже. 17 Да возра́дуются и возвеселя́тся о Тебе́ вси и́щущии Тебе́, Го́споди, и да реку́т вы́ну: да возвели́чится Госпо́дь, лю́бящии спасе́ние Твое. 18 Аз же нищ есмь и убо́г, Госпо́дь попече́тся о мне. Помо́щник мой и Защи́титель мой еси́ Ты, Бо́же мой, не закосни́.

Перевод псалма на русский язык

Слава:

1 В коне́ц, псалом Давиду, 40

2 Блаже́н разумева́яй на ни́ща и убо́га, в день лют изба́вит его Госпо́дь. 3 Госпо́дь да сохрани́т его и живи́т его, и да ублажи́т его на земли́, и да не преда́ст его в ру́ки враго́в его. 4 Госпо́дь да помо́жет ему на одре́ боле́зни его: все ло́же его обрати́л еси́ в боле́зни его. 5 Аз рех: Го́споди, поми́луй мя, исцели́ ду́шу мою, я́ко согреши́х Ти. 6 Врази́ мои́ ре́ша мне зла́я: когда́ у́мрет и поги́бнет и́мя его? 7 И вхожда́ше ви́дети, всу́е глаго́лаше се́рдце его, собра́ беззако́ние себе́, исхожда́ше вон и глаго́лаше вку́пе. 8 На мя шепта́ху вси врази́ мои́, на мя помышля́ху зла́я мне. 9 Сло́во законопресту́пное возложи́ша на мя: еда́ спяй не приложи́т воскресну́ти? 10 И́бо челове́к ми́ра моего́, на него́же упова́х, яды́й хле́бы моя́, возвели́чи на мя запина́ние. 11 Ты же, Го́споди, поми́луй мя и возста́ви мя и возда́м им. 12 В сем позна́х, я́ко восхоте́л мя еси́, я́ко не возра́дуется враг мой о мне. 13 Мене́ же за незло́бие прия́л и утверди́л мя еси́ пред Тобою́ в век. 14 Благослове́н Госпо́дь Бог Изра́илев от ве́ка и до ве́ка: бу́ди, бу́ди.

Перевод псалма на русский язык

1 В коне́ц, в ра́зум сынов Кореовых, псалом Давиду, не надписан у еврей, 41

2 И́мже о́бразом жела́ет еле́нь на исто́чники водны́я, си́це жела́ет душа́ моя́ к Тебе́, Бо́же. 3 Возжада́ душа́ моя́ к Бо́гу Кре́пкому, Живо́му: когда́ прииду́ и явлю́ся лицу́ Бо́жию? 4 Бы́ша сле́зы моя́ мне хлеб день и нощь, внегда́ глаго́латися мне на всяк день: где есть Бог твой? 5 Сия́ помяну́х и излия́х на мя ду́шу мою, я́ко пройду́ в ме́сто селе́ния ди́вна, да́же до до́му Бо́жия, во гла́се ра́дования и испове́дания шу́ма пра́зднующаго. 6 Вску́ю приско́рбна еси́, душе́ моя́? И вску́ю смуща́еши мя? Упова́й на Бо́га, я́ко испове́мся Ему, спасе́ние лица́ моего́, и Бог мой. 7 Ко мне самому́ душа́ моя́ смяте́ся: сего́ ра́ди помяну́х Тя от земли́ Иорда́нски и Ермонии́мски, от горы́ ма́лыя. 8 Бе́здна бе́здну призыва́ет во гла́се хля́бий Твои́х, вся высоты́ Твоя́ и во́лны Твоя́ на мне преидо́ша. 9 В день запове́сть Госпо́дь ми́лость Свою, и но́щию песнь Его от мене́, моли́тва Богу живота́ моего́. 10 Реку́ Бо́гу: Засту́пник мой еси́, почто́ мя забы́л еси́? И вску́ю се́туя хожду́, внегда́ оскорбля́ет враг? 11 Внегда́ сокруша́тися косте́м мои́м, поноша́ху ми врази́ мои́, внегда́ глаго́лати им мне на всяк день: где есть Бог твой? 12 Вску́ю приско́рбна еси́, душе́ моя́? И вску́ю смуща́еши мя? Упова́й на Бо́га, я́ко испове́мся Ему, спасе́ние лица́ моего́, и Бог мой.

Перевод псалма на русский язык

Псалом Давиду, не надписан у еврей, 42

1 Суди́ ми, Бо́же, и разсуди́ прю мою́, от язы́ка непреподо́бна, от челове́ка непра́ведна и льсти́ва изба́ви мя. 2 Зане́ Ты еси́, Бо́же, Кре́пость моя́, вску́ю отри́нул мя еси́? И вску́ю се́туя хожду́, внегда́ оскорбля́ет враг? 3 Посли́ свет Твой и и́стину Твою́, та мя наста́виста и введо́ста мя в го́ру святу́ю Твою и в селе́ния Твоя́. 4 И вни́ду к же́ртвеннику Бо́жию, к Бо́гу веселя́щему ю́ность мою, испове́мся Тебе́ в гу́слех, Бо́же, Бо́же мой. 5 Вску́ю приско́рбна еси́, душе́ моя́? И вску́ю смуща́еши мя? Упова́й на Бо́га, я́ко испове́мся Ему, спасе́ние лица моего́, и Бог мой.

Перевод псалма на русский язык

Слава:

1 В коне́ц, сынов Кореовых, в ра́зум, 43

2 Бо́же, уши́ма на́шима услы́шахом, и отцы́ на́ши возвести́ша нам де́ло, е́же соде́лал еси́ во днех их, во днех дре́вних. 3 Рука́ Твоя́ язы́ки потреби́, и насади́л я́ еси́, озло́бил еси́ лю́ди и изгна́л еси́ я́. 4 Не бо мече́м свои́м насле́диша зе́млю, и мы́шца их не спа́се их, но десни́ца Твоя́, и мы́шца Твоя́, и просвеще́ние лица́ Твоего́, я́ко благоволи́л еси́ в них. 5 Ты еси́ Сам Царь мой и Бог мой, запове́даяй спасе́ния Иа́ковля. 6 О Тебе́ враги́ на́шя избоде́м ро́ги, и о и́мени Твое́м уничижи́м востаю́щыя на ны. 7 Не на лук бо мой упова́ю, и мечь мой не спасе́т мене́. 8 Спасл бо еси́ нас от стужа́ющих нам, и ненави́дящих нас посрами́л еси́. 9 О Бо́зе похва́лимся весь день и о и́мени Твое́м испове́мыся во век. 10 Ны́не же отри́нул еси́ и посрами́л еси́ нас, и не изы́деши, Бо́же, в си́лах на́ших. 11 Возврати́л еси́ нас вспять при вразе́х на́ших, и ненави́дящии нас расхища́ху себе́. 12 Дал еси́ нас я́ко о́вцы сне́ди, и во язы́цех разсе́ял ны еси́. 13 Отда́л еси́ лю́ди Твоя́ без цены́, и не бе мно́жество в восклица́ниих на́ших. 14 Положи́л еси́ нас поноше́ние сосе́дом на́шим, подражне́ние и поруга́ние су́щым о́крест нас. 15 Положи́л еси́ нас в при́тчу во язы́цех, покива́нию главы́ в лю́дех. 16 Весь день срам мой предо́ мно́ю есть, и студ лица́ моего́ покры́ мя 17 от гла́са поноша́ющаго и оклевета́ющаго, от лица́ вра́жия и изгоня́щаго. 18 Сия́ вся приидо́ша на ны, и не забы́хом Тебе́, и не непра́вдовахом в заве́те Твое́м. 19 И не отступи́ вспять се́рдце на́ше, и уклони́л еси́ стези́ наша от пути́ Твоего́. 20 Яко смири́л еси́ нас на ме́сте озлобле́ния, и прикры́ ны сень сме́ртная. 21 Аще забы́хом и́мя Бо́га на́шего и а́ще возде́хом ру́ки на́ша к бо́гу чужде́му. 22 Не Бог ли взы́щет сих? То́й бо весть та́йная се́рдца. 23 Зане́ Тебе́ ра́ди умерщвля́емся весь день, вмени́хомся я́ко о́вцы заколе́ния. 24 Воста́ни, вску́ю спи́ши, Го́споди? Воскресни́ и не отри́ни до конца́. 25 Вску́ю лице́ Твое отвраща́еши? Забыва́еши нищету́ нашу и скорбь нашу? 26 Яко смири́ся в персть душа́ наша, прильпе́ земли́ утро́ба наша. 27 Воскресни́, Го́споди, помози́ нам и изба́ви нас и́мене ра́ди Твоего́.

Перевод псалма на русский язык

1 В коне́ц, о изменяемых сыном Кореовым, в ра́зум, песнь о возлюбленнем, 44

2 Отры́гну се́рдце мое́ сло́во бла́го, глаго́лю аз дела́ моя́ царе́ви: язы́к мой трость кни́жника скоропи́сца. 3 Красе́н добро́тою па́че сыно́в челове́ческих, излия́ся благода́ть во устна́х Твои́х, сего́ ра́ди благослови́ тя Бог во век. 4 Препоя́ши мечь Твой по бедре́ Твое́й, Си́льне. 5 Красото́ю Твое́ю и добро́тою Твое́ю, и наляцы́, и успева́й, и ца́рствуй и́стины ра́ди и кро́тости, и пра́вды, и наста́вит Тя ди́вно десни́ца Твоя́. 6 Стре́лы Твоя́ изощре́ны, Си́льне, лю́дие под Тобою паду́т в се́рдцы враг царе́вых. 7 Престо́л Твой, Бо́же, в век ве́ка: жезл пра́вости, жезл Ца́рствия Твоего́. 8 Возлюби́л еси́ пра́вду и возненави́дел еси́ беззако́ние, сего́ ра́ди пома́за Тя, Бо́же, Бог Твой еле́ем ра́дости, па́че прича́стник Твои́х. 9 Сми́рна и ста́кти и касси́а от риз Твои́х, от тя́жестей слоно́вых, из ни́хже возвесели́ша Тя. 10 Дще́ри царе́й в че́сти Твое́й, предста́ Цари́ца одесну́ю Тебе́, в ри́зах позлаще́нных оде́яна преиспещре́на. 11 Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое, и забу́ди лю́ди Твоя́, и дом отца́ Твоего́. 12 И возжела́ет Царь добро́ты Твоея́: зане́ Той есть Госпо́дь Твой и поклони́шися Ему. 13 И дщи Ти́рова с да́ры, лицу́ Твоему́ помо́лятся бога́тии лю́дстии. 14 Вся сла́ва Дще́ре Царе́вы внутрь, ря́сны златы́ми оде́яна и преиспещре́на. 15 Приведу́тся Царю́ де́вы в след ея́, и́скренния ея́ приведу́тся Тебе́. 16 Приведу́тся в весе́лии и ра́довании, введу́тся в храм Царе́в. 17 Вме́сто оте́ц твои́х бы́ша сы́нове твои: поста́виши я́ кня́зи по всей земли́. 18 Помяну́ и́мя Твое во вся́ком ро́де и ро́де. 19 Сего́ ра́ди лю́дие испове́дятся Тебе́ в век и во век ве́ка.

Перевод псалма на русский язык

1 В коне́ц, о сынех Кореовых, о тайных, псалом 45

2 Бог нам Прибе́жище и Си́ла, Помо́щник в ско́рбех, обре́тших ны зело́. 3 Сего́ ра́ди не у́бои́мся, внегда́ смуща́ется земля́ и прелага́ются го́ры в сердца́ морска́я. 4 Возшуме́ша и смято́шася во́ды их, смято́шася го́ры кре́постию Его. 5 Ре́чная устремле́ния веселя́т град Бо́жий: освяти́л есть селе́ние Свое́ Вы́шний. 6 Бог посреде́ его, и не подви́жится: помо́жет ему Бог у́тро зау́тра. 7 Смято́шася язы́цы, уклони́шася ца́рствия: даде́ глас Свой Вы́шний, подви́жеся земля́. 8 Госпо́дь сил с на́ми, Засту́пник наш Бог Иа́ковль. 9 Прииди́те и ви́дите дела́ Бо́жия, я́же положи́ чудеса́ на земли́: 10 отъе́мля бра́ни до коне́ц земли́, лук сокруши́т и сло́мит ору́жие, и щиты́ сожже́т огне́м. 11 Упраздни́теся и разуме́йте, я́ко Аз есмь Бог: вознесу́ся во язы́цех, вознесу́ся на земли́. 12 Госпо́дь сил с на́ми, Засту́пник наш Бог Иа́ковль.

Перевод псалма на русский язык

Слава:

По 6-й кафисме, Трисвятое.

Таже тропари, глас 3:

Хвалу́ приношу́ Ти, Го́споди, прегреше́ния моя́ вся возвеща́ю Ти, Бо́же, обрати́в поми́луй мя.

Слава: Спаси́ мя, Бо́же мой, я́коже иногда́ мытаря́ спасл еси́, и блудни́цы слез не презре́вый, и мое́ воздыха́ние приими́, Спа́се мой, и спаси́ мя.

И ныне: Ра́бски ны́не притека́ю к покро́ву Твоему́, Пренепоро́чная: изба́ви мя, Богороди́тельнице, слия́ния страсте́й, я́ко безстрас́тия Вино́внаго Ро́ждшая.

Го́споди, Поми́луй (40) и молитва:

Благодари́м Тя, Го́споди Бо́же наш, о всех благодея́ниих Твои́х, я́же от пе́рваго во́зраста до настоя́щаго в нас, недосто́йных, бы́вших, о и́хже ве́мы и не ве́мы, о явле́нных и неявле́нных, я́же де́лом бы́вших, и сло́вом: возлюби́вый нас, я́коже и Единоро́днаго Твоего́ Сы́на о нас да́ти изво́ливый. Сподо́би и нас досто́йны бы́ти Твоея́ любве́. Даждь сло́вом Твои́м му́дрость и стра́хом Твои́м вдохни́ кре́пость от Твоея́ си́лы, и а́ще что хотя́ще или́ не хотя́ще согреши́хом, прости́, и не вмени́ и сохрани́ ду́шу на́шу свя́ту, и предста́ви ю́ Твоему́ Престо́лу, со́весть иму́щу чи́сту, и коне́ц досто́ин человеколю́бия Твоего́. И помяни́, Го́споди, всех призыва́ющих и́мя Твое во и́стине: помяни́ всех, бла́га или́ сопроти́вная нам хотя́щих: вси бо челове́цы есмы́, и всу́е всяк челове́к. Те́мже мо́лимся Тебе́, Го́споди: пода́ждь нам Твоего́ благоутро́бия ве́лию ми́лость.

Последование молебного пения во время губительного поветрия и смертоносные заразы

Иерей начинает: Благословен Бог наш:

Клир: Царю Небесный:

Чтец: Трисвятое. Приидите, поклонимся: (трижды).

Псалом 37.

Господи, да не яростию Твоею обличиши мене, ниже гневом Твоим накажеши мене. Яко стрелы Твоя унзоша во мне, и утвердил еси на мне руку Твою. Несть исцеления в плоти моей, от лица гнева Твоего: несть мира в костех моих, от лица грех моих. Яко беззакония моя превзыдоша главу мою, яко бремя тяжкое отяготеша на мне. Возсмердеша и согниша раны моя, от лица безумия моего. Пострадах и слякохся до конца, весь день сетуя хождах. Яко лядвия моя наполнишася поруганий, и несть исцеления в плоти моей. Озлоблен бых, и смирихся до зела, рыках от воздыхания сердца моего. Господи, пред Тобою все желание мое, и воздыхание мое от Тебе не утаися. Сердце мое смятеся, остави мя сила моя, и свет очию моею, и той несть со мною. Друзи мои и искреннии мои прямо мне приближишася, и сташа: И ближнии мои отдалече мене сташа, и нуждахуся ищущии душу мою; и ищущии злая мне глаголаху суетная, и льстивным весь день поучахуся. Аз же яко глух не слышах, и яко нем не отверзаяй уст своих, И бых яко человек не слышай, и не имый во устех своих обличения. Яко на Тя, Господи, уповах, Ты услышиши, Господи Боже мой. Яко рех: да не когда порадуют ми ся врази мои, и внегда подвижатися ногам моим, на мя велеречеваша. Яко аз на раны готов, и болезнь моя предо мною есть выну. Яко беззаконие мое аз возвещу, и попекуся о гресе моем. Врази же мои живут, и укрепишася паче мене, и умножишася ненавидящии мя без правды. Воздающии ми злая воз благая, оболгаху мя, зане гонях благостыню. Не остави мене, Господи Боже мой, не отступи от Мене. Вонми в помощь мою, Господи спасения моего.

Или псалом 90.

Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится. Речет Господеви: Заступник мой еси, и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него. Яко Той избавит тя от сети ловчи, и от словесе мятежна: Плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися: оружием обыдет тя истина Его. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тьме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Падет от страны твоея тысяща, и тьма одесную тебе, к тебе же не приближится. Обаче очима твоима смотриши, и воздаяние грешников узриши. Яко Ты, Господи, упование мое, Вышняго положил еси прибежище твое. Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему. Яко Ангелом Своим заповесть о тебе, сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою. На аспида и василиска наступиши, и попереши льва и змия. Яко на Мя упова и избавлю и: покрыю и, яко позна имя Мое. Воззовет ко Мне, и услышу его: с ним есмь в скорби, изму его, и прославлю его. Долготою дней исполню его, и явлю ему спасение Мое.

Слава, и ныне.

Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже. (Трижды.)

Таже великая ектения, до: О плавающих: и прилагаются сия:

О еже не помянути беззаконий и соблазнов нас грешных и недостойных рабов Своих, но милостивно очистити грехи наша, и отвратити гнев Свой, праведно движимый на нас, Господу помолимся.

О еже не яростию Своею обличити, ни гневом наказати нас, но милостивно пощадити от смерти души наша, Господу помолимся.

О еже не внити в суд с рабами Своими, и не помянути беззакония наша, но очистити их, и милостиву быти, и пощадити людей согрешивших, Господу помолимся.

О еже помянути щедроты и милости Своя, от века сущия, грехов же юности и неведения нашего и старости окаянства не помянути, и помиловати нас, Господу помолимся.

О еже услышати от храма Святаго Своего глас наш, и исцелити болезни смертныя одержащия нас, и потоки беззакония смутившия нас изсушити, Господу помолимся.

О еже вскоре изъяти нас от сетей смертных и от болезней избавити, Господу помолимся.

О еже милостивно продолжити рабам Своим покаяния время, и не безгодно яко неплодную смоковницу посещи, но благосердием окопати, и милосердия росою напоити, плодов покаяния и обращения нашего человеколюбно еще ожидая, Господу помолимся.

О еже вознести нас от врат смертных, и меч изъятый, и лук Свой напряженный, и в нем сосуды смертныя на нас праведно уготованныя со стрелами горящими, милостивно от нас отвратити, Господу помолимся.

О еже услышати молитву нашу, и моление наше прияти, и слез наших не премолчати: но ослабити нам, да почием прежде даже не отыдем, и ктому не будем, Господу помолимся.

О избавитися нам:.. и проч.

Возглас: Яко подобает Тебе:

Глас 2: Бог Господь, и явися нам: со стихами.

Тропарь:

Во гневе Твоем, Боже, помяни щедроты Твоя, прах бо и пепел есмы, и не яростию Твоею обличи нас, да не погибнем до конца, но пощади души наша, яко един Милосерд. (Дважды.)

Слава, и ныне. Богородичен:

Заступнице усердная, Мати Господа Вышняго, за всех молиши Сына Твоего Христа Бога нашего, и всем твориши спастися, в державный Твой покров прибегающим. Всех нас заступи, о Госпоже Царице и Владычице, иже в напастех и в скорбех и в болезнех, обремененных грехи многими, предстоящих и молящихся Тебе умиленною душею и сокрушенным сердцем пред пречистым Твоим образом со слезами, и невозвратно надежду имущих на Тя, избавления всех зол, всем полезная даруй и вся спаси, Богородице Дево: Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим.

Псалом 50: Помилуй мя Боже:

Канон, глас 8,
ко Пресвятей и Единосущней и Животворящей и Неразделимей Троице

Песнь 1

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́, чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в, и раздели́в мо́ре: Изра́иля же беглеца́ пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Припе́в: Милостиве Господи, помилуй рабов Твоих.

Вседетельная и Единосущная, и Сопрестольная, и Единосильная, и Трисветлая Славо, Отче Непостижиме, Сыне и Душе Святый, от лютыя болезни рабов Твоих свободи, яко да благодарственно Тя славим.

Грехов буря изрину нас в глубину немощи, и частыя болезни, якоже треволнение нас обуревают окаянных: Единосильная Державо, Троице Святая, умилосердися, и спаси нас, люте погибающих.

Слава: О Троице нераздельная, избави нас Твоих рабов от грехов наших, росою милости Твоея угашающи зной лютых наших болезней, и здравие подающи, яко да православно воспеваем Тя.

И ныне. Богородичен: Избавителя и Вседетеля и Господа во чреве носившая, наша недуги понесшаго, Того убо Всечистая моли, от лютыя немощи Твоих рабов избавити, едина человеков Помоще.

Избави от бед и болезней рабов Твоих Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Песнь 3

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Небесныя лики, ангельския чины, Престоли, и Начала, и Силы, и Господьства, молят Тя, Благаго и Спаса: от губительнаго недуга свободи рабов Твоих.

Да Твоего многаго человеколюбия покажеши бездну, Владыко Всесильне, от недуга свободи смертоноснаго, и болезней лютых рабов Твоих, едине Долготерпеливе.

Слава: Яко Божии предстоятели, служебнии дуси, Ангелы и Архангелы, Сего молите, утолити недуг, разорити печаль, и от смертоносныя опасности избавити.

И ныне. Богородичен: Исцелений источника Тя благих показа, бездна из Тебе прошедшая, Христос Господь, Отроковице Пренепорочная: темже рабов Твоих бурею болезней потопляемых избави от опасностей.

Избави от бед и болезней рабов Твоих, Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Ектения сугубая:

Помилуй нас, Боже:

Согрешихом и беззаконновахом, и сего ради праведный Твой гнев постиже нас, Господи Боже наш, и сень смертная обыде нас, и ко адовым вратом приближихомся. Но к Тебе, Богу нашему, в скорби нашей умильно вопием: пощади, пощади людей Твоих, и не погуби до конца, смиренно молимся Тебе, услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Жизнию и смертию владычествующий, Господи, не затвори в смерти души рабов Твоих, но престани от гнева, и остави ярость, ибо исчезает яко дым дние наши, и изсше крепость наша, и погибаем до конца грех ради наших. Милостив буди рабам Твоим, в покаянии со слезами молимся Тебе, услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Помяни яко плоть есмы, Господи, и милостивно отврати гнев Твой, праведно на нас движимый, имже яко мечем безгодно посецаеши нас: устави болезнь и утоли язву внезапно нашедшую на нас. Не мертвии бо восхвалят Тя, и не вси низходящии во ад: но мы живии хвалим Тя, и в болезни сердца стеняще молимся Тебе, услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Паче всех согрешихом Тебе и беззаконновахом, Владыко: и аще покаяния не стяжахом, предложение наше вместо покаяния приими, и на милость преложися, от глада, смертоноснаго недуга, и болезней лютых, яко Всесилен свободи рабов Твоих, болезненно стеняще молимся Тебе, скоро услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Не помяни беззаконий и неправд людей Твоих, и не вниди в суд с рабами Твоими, и не уклонися гневом от рабов Твоих. Аще беззакония помянеши, Господи, кто постоит? Прах бо и пепел есмы, и состав наш яко ничтоже пред Тобою: но яко Щедр и Человеколюбец умилосердися, и не погуби нас во гневе Твоем со беззаконными нашими, молимся Тебе, Боже Преблагий, услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Не хотяй смерти грешных, но еже обратитися и живым быти им, яко жизни Источник, оживотвори нас, неправедных, Твоему суду смерти достойных: Бог бо еси, живыми и мертвыми обладаяй, и не погуби нас во гневе прещения Твоего, воплем крепким в горести сердца со слезами молимся Тебе, услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Возглас: Яко милостив:

Седален, глас 2:

Не отрини до конца согрешивших людей Твоих, Владыко, и не отстави милости и щедроты Твоя от нас: но яко Бездна сый щедрот, и милосердия Пучина, приими мольбы наша, и избави нас от угрожающия нам беды и нужды, един бо еси Благоуветливый.

Песнь 4

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Ныне воистину сень смертная обыде нас, и ко адовым вратам приближихомся, но Ты, Спасе, яко силен нас возставляя удиви милости Твоя, спасаяй в вере несумненной вопиющих: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Христовы таинницы, самовидцы и проповедницы, приимшии дар исцеления и врачеве суще душевнии, апостоли, избавите нас oт угрожающего недуга, Иисуса моляще Владыку, и Избавителя, и Господа.

Слава: Грехов буря ныне нас постиже, немощи волны обуревают, болезни погружают частыя, скорби бо и болезни нас окаянных обретоша, апостоли Господни, вашими мольбами помощи руку подайте.

И ныне. Богородичен: Болезньми лютыми и частыми ударяеми, Дево, вси Тебе припадаем: державным покровом Твоим, Чистая, спаси нас всех. Ущедри, Богоневестная, избави от мора и лютой немощи, и болезни исцели, Владычице.

Избави от бед и болезней рабов Твоих, Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́ Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго: но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Моря лести медоточными вашими моленьми, священнии пророцы, потопивше, ныне преложите горесть всю губительныя нынешния немощи, на божественную благомощия сладость.

Пронзени быхом стрелами немощи повелением Твоим, Господи, и утвердися на нас рука Твоя, Всесильне. Яко Бог Щедрый, ущедри всех Твоею милостию, молитвами святых мучеников Твоих.

Слава: Якоже древле сына вдовицы умерша возставил еси Твоим повелением, Слове, тако и ныне лютыя немощи рабов Твоих, яко един Благ и Милостив избавив, оживотвори, едине Человеколюбче.

И ныне. Богородичен: В нощи житейской буря постиже всякаго озлобления, и покрыла нас, Дево, немощи глубокая тьма: но возсияй нам, Пречистая, прохлаждения свет, и к свету заповедей Христовых пути наша направи.

Избави от бед и болезней рабов Твоих, Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Песнь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся: к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

В пучине немощей погружаемся и волны губительной напасти обуревают нас, Управителю Господи, помощи руку простер ныне, спаси.

Якоже древле разслабленнаго возставил еси, Божественным манием от недуга болезненнаго, и нас от одра озлобления и от недуга тягчайшаго, ущедрив, возстави и здравие подаждь, Многомилостиве.

Слава: Пророческий лик, апостолов собрание, полк страдальцев ныне молят Тя, едине Многомилостиве, о людех Твоих, Блаже, сих ущедри.

И ныне. Богородичен: Марие, чистое девства Сокровище, Ты очисти нас, и недугов и скорбей, и содержащия ныне немощи избави, да верою Тя прославим.

Избави от бед и болезней рабов Твоих, Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Ектения малая.

И по возгласе

Кондак, глас 6:

Болезни адовы обыдоша нас, и покры нас сень смертная, и яко воск от огня, дние наши тают от лица гнева Твоего, Господи: но яко Щедр, во гневе милости помяни и пощади людей Твоих, да живи суще в покаянии славим Тя, единаго Человеколюбца.

Вонмем. Премудрость. Вонмем.

Прокимен, глас 4: Господи, да не яростию Твоею обличиши мене, ни гневом Твоим накажеши мене.

Стих: Яко стрелы Твоя унзоша во мне, и утвердил еси на мне руку Твою.

Апостол ко Евреем, зач. 331 от полу (12, 6–13).

Братие, егоже любит Господь, наказует: биет же всякаго сына, егоже приемлет. Аще наказание терпите, якоже сыновом обретается вам Бог. Который бо есть сын, егоже не наказует отец? Аще же без наказания есте, емуже причастницы быша вси, убо прелюбодейчищи есте, а не сынове. К сим, плоти нашей отца имехом наказателя, и срамляхомся: не много ли паче повинемся Отцу духовом, и живи будем? Они бо в мало дней, якоже годе им бе, наказоваху нас, а Сей на пользу, да причастимся святыни Его. Всякое бо наказание в настоящее время не мнится радость быти, но печаль: последи же плод мирен наученым тем воздает правды. Темже ослабленныя руки, и ослабленная колена исправите. И стези правы сотворите ногами вашими: да не хромое совратится, но паче да исцелеет.

Аллилуия, глас 4.

Стих 1: Одержаша мя болезни смертныя, и потоцы беззакония смятоша мя.

Стих 2: Болезни адовы обыдоша мя, предвариша мя сети смертныя.

И о сподобитися нам слышанию Святаго Евангелия, Господа Бога молим.

Евангелие от Луки, зач. 16 (4, 37–44).

Во время оно, вниде Иисус в дом Симонов, теща же Симонова бе одержима огнем велиим, и молиша Его о ней. И став над нею, запрети огню, и остави ю: абие же воставши служаше им. Заходящу же солнцу, вси елицы имеяху болящия недуги различными, привождаху их к Нему: Он же на едином коегождо их руце возложь, исцеляше их. Исхождаху же и беси от многих, вопиюще и глаголюще: яко Ты еси Христос Сын Божий. И запрещая не даяше им глаголати, яко ведяху Христа Самаго суща. Бывшу же дни изшед иде в пусто место: и народи искаху Его и приидоша до Него, и держахуся Его, да не бы отшел от них. Он же рече ним: яко и другим градовом благовестити Ми подобает Царствие Божие, яко на се послан есмь. И бе проповедая на сонмищах галилейских.

Песнь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

Опаляет пещь безмерных болезней, и сжигает мя непрестанно огневиц губительных пламень безстуднейший: но росою милости Твоея, Спасе, прохлади поюща: благословен, Бог отец наших.

Пророцы, апостоли, мучеников собори, божественнии учителие, болезни недугующих нас мольбами вашими укротите, и здравие даруйте поющим: благословен, Бог отец наших.

Слава: Словом Лазаря воскресивый, ныне яко из гроба от лютой немощи возставив нас оживи, Господи, да вопием песнь благодарственную: благословен, Бог отец наших.

И ныне. Богородичен: Щедра сущая и Мати Всещедраго, ущедривши избави Твоих людей, призывающих милости Твоя, Дево, и поющих: благословен, Бог отец наших.

Избави от бед и болезней рабов Твоих, Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.

Болезненно стенем от одра болезни нашея, и от губительныя немощи вопием к Тебе, Человеколюбцу, сердечныя очи ныне простирающе, здравия просим. Посети нас, Спасе, и возстави пети: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

В нашу немощь милостивне облекшийся, и уподобитися человекам изволивый, молитвами преподобных Твоих, погибающих спаси нас, воздвигни из гроба отчаяния пети: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Слава: Содетелю естества, Подателю исцеления, яко имеяй бездну щедрот и милосердия пучину, Долготерпеливе, посещением посети от губительныя немощи людей Твоих и оживи вопити: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

И ныне. Богородичен: Крепкая Помоще, и надежное Заступление, отчаявшихся Надежде, Пренепорочная, посети страждущих болезненно рабов Твоих: облегчи тяжесть горькой немощи: отжени недуг губительной болезни, и спаси рабов Твоих, Дево Богородице.

Избави от бед и болезней рабов Твоих, Многомилостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю всех Владыце в Троице славимому Богу.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Чудеса велия имже несть числа сотворивый, Безсмертне, на рабах Твоих, милости Твои, Боже, яко Милостив покажи, и от содержащая нас ныне болезни свободи, моленьми рождшия Тя, и лика страстотерпцев Твоих.

Ангелов, Архангелов и пророков, апостолов, мучеников, преподобных же, иерархов, священномучеников Твоих молитвами, плач рабов Твоих обрати, Всесильне, в радость: исцели болезнь, облегчи недуги, и здравие нам даруй.

Слава: Душ же и телес Врача, в милости богатаго Господа, Тебе молим: исцели страсти наши многия, от болезней и скорбей избави нас яко Благ и един Благодетель, и спасай верою чистою Тя величающих.

И ныне. Богородичен: Щедраго рождшая и Милостиваго, и Владыку, и Создателя и Господа, ныне на нас покажи Твоя обычно щедроты, и лютаго недуга нас изнуряющего избави нас, Дево Богородице, и подаждь нам здравие, яко да непрестанно величаем Тя.

Посем: Достойно есть: Трисвятое. Отче наш: Возглас.

И по возгласе, тропари: Помилуй нас Господи, помилуй нас:

Господи, помилуй нас, на Тя бо уповахом:

Милосердия двери отверзи нам:

Сугубая ектения:

Помилуй нас, Боже:

Милостивно призри Господи, на озлобление людей Твоих и умилосердися, и повели Ангелу простершему руку свою, еже погубити всех нас, якоже иногда при Давиде повелел еси, удержати руку свою, да не до конца нас погубит. И мы бо в покаянии Тебе исповедающеся, яко Давид вопием: согрешихом и беззаконновахом, и несмы достойни Твоего милосердия; но Ты Сам яко Щедр, единаго ради благосердия Твоего умолен быв, покажи милости Твоя древния и пощади людей и овец пажити Твоея, молимся Тебе, скоро услыши и помилуй.

Господи, помилуй (трижды).

Возглас: Услыши ны, Боже:

И по возгласе: Со умилением паки и паки преклоньше колена, Господу помолимся.

Господи, помилуй (трижды).

Молитва

Господи Боже наш, призри с высоты святыя Твоея на молитву нас грешных и недостойных рабов Твоих, беззаконьми нашими Твою благость прогневавших, и милосердие Твое раздраживших, и не вниди в суд с рабами Твоими, но отврати страшный гнев Твой праведно на нас движимый, утоли губительное прещение, устави грозный Твой меч, невидимо безвременно секущий нас, и пощади нищих и убогих рабов Твоих, и не затвори в смерти души наша, в покаянии сокрушенным сердцем и со слезами к Тебе, Милосердому, Благоуветливому, и Благопременительному Богу нашему припадающих.

Твое бо есть еже миловати и спасати нас, Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

И отпуст.

Ну, что ж. Продолжим анализ грамматики и содержания Шестопсалмия. Начало см. :http://tivi-2.livejournal.com/38698.html
Следующий псалом, к которому мы теперь преклоним «очи сердца своего» – 37-й.
Господи, да не яростию твоею обличиши мене, ниже гневом твоим накажеши мене; яко стрелы твоя унзоша во мне, и утвердил eси на мне руку твою. Несть изцеления в плоти моей от лица гнева твоего, несть мира в костех моих от лица грех моих. Яко беззакония моя превзыдоша главу мою, яко бремя тяжкое отяготеша на мне. Возсмердеша и согниша раны моя, от лица безумия моего. Пострадах и слякохся до конца, весь день сетуя хождах; яко лядвия моя наполнишася поруганий, и несть изцеления в плоти моей. Озлоблен бых и смирихся до зела, рыках от воздыхания сердца моего. Господи, пред тобою все желание мое, и воздыхание мое от тебe не утаися. Сердце мое смятеся, остави мя сила моя, и свет oчию моeю, и той несть со мною. Друзи мои и искреннии мои прямо мне приближишася и сташа. И ближнии мои отдалече менe сташа, и нуждахуся ищущии душу мою; и ищущии злая мне глаголаху суeтная, и льстивным весь день поучахуся. Аз же яко глух не слышах, и яко нем не отверзаяй уст своих; и бых яко человек не слышай и не имый во устех своих обличения. Яко на тя, Господи, уповах, ты услышиши, Господи Боже мой. Яко рех; да не когда порадуютмися врази мои; и внегда подвижатися ногам моим, на мя велеречеваша. Яко аз на раны готов, и болезнь моя предо мною eсть выну. Яко беззаконие мое аз возвещу и попекуся о гресе моем. Врази же мои живут и укрепишася паче менe, и умножишася ненавидящии мя без правды; воздающии ми злая воз благая оболгаху мя, зане гонях благостыню. Не остави мене, Господи Боже мой, не отступи от менe; вонми в помощь мою, Господи спасения моего.
Начало псалма совершенно понятно, тем более что церковно-славянские глаголы будущего времени обличиши и накажеши мало чем отличаются от сходных глаголов русского языка. Ниже – в данном контексте значит «и не», в других случаях может иметь другое значение, например «даже ни», поэтому при переводе текста всегда лучше лишний раз заглянуть в словарь.
Яко стрелы твоя унзоша во мне
С этой формой глагола мы уже встречались: аорист, прошедшее время, множественное число. Унзоша во мне – увязли во мне, вонзились, впились в меня.
Утвердил на мне руку Свою – Это часто встречающийся в Библии так называемый антропоморфный образ. Разумеется, Бог не подобен человеку. Поэтому все поэтические образы Псалтири не следует понимать буквально. В данном случае это образ кары Господней. Этот же образ встретится нам в 31 псалме: «ибо день и ночь тяготела на мне рука Твоя; я обратился страдальцем, когда вонзился в меня терн» (Пс. 31, 4).
Несть изцеления в плоти моей от лица гнева твоего, несть мира в костех моих от лица грех моих.
Вот здесь я (почти как Лев Толстой ) обычно советую взять в руки карандаш и понимания ради зачеркнуть в обоих случаях «от лица». Ибо переводить надо просто: «из-за гнева», «из-за грехов». «От лица» – это гебраизм (оборот, свойственный древнееврейскому языку).
Далее:
превзыдоша главу мою, яко бремя тяжкое отяготеша на мне.
Это все тот же аорист: превзыдоша – превзошли, отяготеша – отяготели.
Далее самый, пожалуй, тяжелый для понимания фрагмент псалма:
Пострадах и слякохся до конца, весь день сетуя хождах; яко лядвия моя наполнишася поруганий, и несть изцеления в плоти моей.
Пострадах – довольно понятно: исстрадался, измучился. А вот что такое слякохся? Давайте заглянем в словарь церковно-славянского языка.
Слякати — значит сгибать в дугу, сгорбливать. Стало быть, слякохся – согнулся, сгорбился.
весь день сетуя хождах Думаю, что все уже запомнили, что глагольное окончание –ахъ указывает на первое лицо и на прошедшее время: я ходил. Большего внимания заслуживает слово «сетуя». В современном русском языке слово сетовать синонимично слову жаловаться, роптать. В церковно-славянском же оно означает печалиться, унывать, тужить. (Согласитесь, что весь день печалиться и весь день роптать – не одно и то же.
Что же касается выражения «лядвия моя наполнишася поруганий», то признавая свое бессилие точно и внятно растолковать его значение, я, пожалуй, просто дам здесь ссылки на толкование этого псалма.
Только сначала возьмем в руки словарь церковно-славянского языка и посмотрим значение слова «лядвия». Полный церковно-славянский словарь прот. Г. Дьяченко толкует это так: мясо на чреслах, мускулы на чреслах, ляжка; внутренние поясничные мышцы около почек.
А вот и обещанные ссылки:
Толковая библия Лопухина
http://www.lopbible.narod.ru/psa/_psa035.htm
А вот здесь – толкование Афанасия Великого http://www.orthlib.ru/Athanasius/ps037.html Озлоблен бых – тоже выражение, которое мы чаще всего понимаем буквально… и ошибаемся. Посмотрите-ка, что по-церковно-славянски означает слово озлобление, пройдя вот по этой ссылке: http://humanities.edu.ru/db/msg/21554 А в словаре прот. Г. Дьяченко озлобление переводиться как угнетение, притеснение, бедствие, обида, злобное нападение.
Притеснен, обижен, угнетен, огорчен…. Не уж никак не разозлен. Да и быхъ, кстати, лучше переводить словом стал, нежели был, так как эта форма глагола быти в прошедшем времени указывает на совершенный вид, (что сделал?). А для выражения несовершенного вида существует другой глагол – бех.
Следующее провокационное место – цепочка глаголов: воздыхание мое от тебe не утаися. Сердце мое смятеся, остави мя сила моя». Так и хочется в каждый глагол поставить «т» и прочитать: не утаится, смятется, оставит…
Это грубая ошибка! Все три глагола – прошедшего времени. В третьем лице в единственном числе у них нулевое окончание. В слове утаи (утаилось) оно представлено в чистом виде, В словах утаися и смятеся – прикрыто возвратной частицей ся.
Далее в тексте опять идет место, трудное для понимания:
Друзи мои и искреннии мои прямо мне приближишася и сташа. И ближнии мои отдалече менe сташа
Начнем с того, что ближние и искренние – слова синонимы. И в первом, и во втором случае речь идет о близких, родных людях.
А вот что значит прямо мне приближишася и сташа?
Ключевое слова здесь – прямо. И опять мы столкнулись с словом, имеющим в церковно-славянском языке иноезначение, чем в русском. Прямо – это не «ровно» и не «в прямом смысле». В ЦСЯ это слово означает «напротив, насупротив»
Значит фразу буквально надо переводить так: » Друзья мои и близкие мои насупротив меня встали»… И как это понимать?
Здесь снова неплохо было бы обратиться к комментарию Толковой библии. http://www.lopbible.narod.ru/psa/_psa035.htm (см. комментарии к 12 и 13 стихам).
Далее все, как мне кажется понятно. Разве что некоторые слова требуют перевода.
Велеречиваша – глагол прошедшего времени, аорист. Глагольное окончание — ша указывает на множественное число. Значений у слова довольно много: клеветали, наговаривали, злорадно превозносились.
Внегда – когда.
Нуждахуся – вынуждали, насильно выгоняли, выбивались из сил. Словарь прот. А. Свирелина предлагает нам для перевода этого стиха последний вариант. Кстати сказать, это тоже глагол прошедшего времени, но не аорист, а имперфект. В 37 псалме множественное число имперфекта встречается несколько раз. Его легко узнать по глагольному окончанию -ху. Имперфект указывает на протяженность действия во времени или на его повторяемость.
Ниже – псалом на русском, перевод П. Юнгерова.
Псалом 37
Господи! Не в ярости Твоей обличай меня и не в гневе Твоем наказывай меня.
Ибо стрелы Твои вонзились в меня и Ты утвердил на мне руку Свою. Нет исцеления в плоти моей от гнева Твоего, нет мира в костях моих от грехов моих. Ибо беззакония мои превысили голову мою, подобно тяжелому бремени отяготели на мне. Возсмердели и сгнили раны мои от безумия моего. Пострадал я и согнулся до конца, весь день в печали ходил. Бедра мои насыщены укоризнами, нет исцеления плоти моей. Я много страдал и чрезмерно унижен, кричал от терзания сердца моего. Господи! Пред Тобою все желание моё и воздыхание моё от Тебя не утаилось. Сердце моё смущено, оставила меня сила моя, и свет очей моих – и того нет у меня. Друзья мои и соседи мои напротив меня приблизились и встали, а ближайшие мои вдали от меня стали; ищущие душу мою теснились, и ищущие мне зла говорили пустое, и весь день помышляли о коварстве.
Я же, как глухой, не слышал, и, как немой, не открывал уст своих. И был, как человек, не слышащий и не имеющий в устах своих обличения. Ибо на Тебя, Господи, я надеялся: Ты услышишь, Господи, Боже мой. Ибо я сказал: «Пусть не торжествуют надо мною враги мои», ибо, когда колебались ноги мои, они величались речами надо мною. Впрочем, я на раны готов, и болезнь моя – предо мною всегда. Ибо о беззаконии моем я буду говорить, и буду безпокоиться о грехе моем. А враги мои живут и укрепились более меня, и умножились ненавидящие меня несправедливо. Воздающие мне злом за добро клеветали на меня, так как я следовал добру. Не оставь меня, Господи, Боже мой, не отступи от меня! Поспеши на помощь мне, Господь спасения моего!

admin

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Наверх