Помост

Вопросы веры

Кто такой догматик

Приложения Октоиха

Богородичны воскресны на осмь гласов всего лета

ГЛАС 1

Богородичен Догматик:

Всеми́рную сла́ву / от челове́к прозя́бшую / и Влады́ку ро́ждшую, / Небе́сную дверь / воспои́м, Мари́ю Де́ву, / Безпло́тных песнь и ве́рных удобре́ние: / Сия́ бо яви́ся не́бо и храм Божества́; / Сия́ прегражде́ние вражды́ разруши́вши, / мир введе́ и Ца́рствие отве́рзе. / Сию́ у́бо иму́ще ве́ры утвержде́ние, / Побо́рника и́мамы из Нея́ ро́ждшагося Го́спода. / Дерза́йте у́бо, дерза́йте, лю́дие Бо́жии, / и́бо Той победи́т враги́, / я́ко Всеси́лен.

На стиховне Богородичен:

Се испо́лнися Иса́иино прорече́ние: / Де́ва бо родила́ еси́ / и по рождестве́, я́ко пре́жде рождества́, пребыла́ еси́, / Бог бо бе Рожде́йся, те́мже и естества́ новопресече́. / Но, о Богома́ти, / моле́ния Твои́х рабо́в, / в Твое́м хра́ме приноси́мая Тебе́, не пре́зри, / но я́ко Благоутро́бнаго Твои́ма рука́ма нося́щи, / на Твоя́ рабы́ умилосе́рдися / и моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богородичен отпустительный:

Гаврии́лу веща́вшу Тебе́, Де́во, ра́дуйся, / со гла́сом воплоща́шеся всех Влады́ка, / в Тебе́, святе́м киво́те, / я́коже рече́ пра́ведный Дави́д; / яви́лася еси́ ши́ршая Небе́с, / поноси́вши Зижди́теля Твоего́. / Сла́ва Все́льшемуся в Тя, / сла́ва Проше́дшему из Тебе́, / слава Свободи́вшему нас Рождество́м Твои́м.

ГЛАС 2

Пре́йде сень зако́нная, / благода́ти прише́дши: / я́коже бо купина́ не сгара́ше опаля́ема, / та́ко Де́ва родила́ еси́ / и Де́ва пребыла́ еси́. / Вме́сто столпа́ о́гненнаго / пра́ведное возсия́ Со́лнце, / вме́сто Моисе́я, / Христо́с, спасе́ние душ на́ших.

О чудесе́ но́ваго всех дре́вних чуде́с! / Кто бо позна́ Ма́терь, без му́жа ро́ждшую / и на руку́ нося́щую всю тварь Содержа́щаго; / Бо́жие есть изволе́ние Ро́ждшееся. / Его́же я́ко Младе́нца Пречи́стая, / Твои́ма рука́ма носи́вшая, / и ма́тернее дерзнове́ние к Нему́ иму́щая, / не преста́й моля́щи о чту́щих Тя, / уще́дрити и спасти́ ду́ши на́ша.

Вся, па́че смы́сла, / вся пресла́вная Твоя́, Богоро́дице, та́инства, / чистоте́ запеча́танной и де́вству храни́му, / Ма́ти позна́лася еси́ нело́жна, / Бо́га ро́ждши И́стиннаго; / Того́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

ГЛАС 3

Ка́ко не диви́мся / Богому́жному Рождеству́ Твоему́, Пречестна́я, / искуше́ния бо му́жескаго не прие́мши, Всенепоро́чная, / родила́ бо еси́ без отца́ Сы́на пло́тию, / пре́жде век от Отца́ рожде́ннаго без ма́тере, / ника́коже претерпе́вшаго измене́ния, или́ смеше́ния, или́ разделе́ния, / но обою́ существу́ сво́йство це́ло сохра́ншаго. / Те́мже, Ма́ти Де́во Влады́чице, / Того́ моли́ спасти́ся душа́м, / правосла́вно Богоро́дицу испове́дающих Тя.

Без се́мене от Боже́ственнаго Ду́ха, / во́лею же О́тчею зачала́ еси́ Сы́на Бо́жия, / от Отца́ без ма́тере пре́жде век су́ща, / нас же ра́ди, из Тебе́ без отца́ бы́вша, пло́тию родила́ еси́, / и Младе́нца млеко́м пита́ла еси́. / Те́мже не преста́й моли́ти, / изба́витися от бед душа́м на́шим.

Тя, хода́тайствовавшую спасе́ние ро́да на́шего, / воспева́ем, Богоро́дице Де́во: / пло́тию бо, от Тебе́ восприя́тою, Сын Твой и Бог наш, / Кресто́м восприи́м страсть, / изба́ви нас от тли я́ко Человеколю́бец.

ГЛАС 4

И́же Тебе́ ра́ди богооте́ц проро́к Дави́д / пе́сненно о Тебе́ провозгласи́, / вели́чия Тебе́ Сотво́ршему, / предста́ Цари́ца одесну́ю Тебе́, / Тя бо Ма́терь, Хода́таицу Живота́ показа́, / без отца́ из Тебе́ вочелове́читися благоволи́вый Бог, / да Свой па́ки обнови́т о́браз, истле́вший страстьми́, / и заблу́ждшее горохи́щное обре́т овча́, / на ра́мо восприи́м, ко Отцу́ принесе́т / и Своему́ хоте́нию / с Небе́сными совокупи́т Си́лами, / и спасе́т, Богоро́дице, мiр / Христо́с, име́яй ве́лию и бога́тую ми́лость.

При́зри на моле́ния Твои́х раб, Всенепоро́чная, / утоля́ющи лю́тая на ны воста́ния, / вся́кия ско́рби нас изменя́ющи. / Тя бо, Еди́ну, тве́рдое и изве́стное утвержде́ние и́мамы, / и Твое́ предста́тельство стяжа́хом. / Да не постыди́мся, Влады́чице, Тя призыва́ющии, / потщи́ся на умоле́ние Тебе́ ве́рно вопию́щих: / ра́дуйся, Влады́чице, / всех по́моще, ра́досте и покро́ве, / и спасе́ние душ на́ших.

Е́же от ве́ка утае́ное / и А́нгелом несве́домое та́инство, / Тобо́ю, Богоро́дице, су́щим на земли́ яви́ся Бог, / в несли́тном соедине́нии воплоща́ем / и, Крест во́лею нас ра́ди восприи́м, / и́мже воскреси́в первозда́ннаго, / спасе́ от сме́рти ду́ши на́ша.

ГЛАС 5

В Чермне́м мо́ри, / Неискусобра́чныя Неве́сты о́браз написа́ся иногда́: / та́мо Моисе́й, раздели́тель воды́, / зде же Гаврии́л, служи́тель чудесе́. / Тогда́ глубину́ ше́ствова немо́кренно Изра́иль; / ны́не же Христа́ роди́ безсе́менно Де́ва. / Мо́ре по проше́ствии Изра́илеве пребы́сть непрохо́дно; / Непоро́чная по рождестве́ Эмману́илеве пребы́сть нетле́нна. / Сый и пре́жде Сый, / явле́йся я́ко Челове́к, / Бо́же, поми́луй нас.

Храм и дверь еси́, / пала́та и престо́л Царе́в, / Де́во Всечестна́я, / Е́юже Изба́витель мой, Христо́с Госпо́дь, / во тьме спя́щим яви́ся, / Со́лнце сый пра́вды, просвети́ти хотя́, / я́же созда́ по о́бразу Своему́ руко́ю Свое́ю. / Те́мже, Всепе́тая, / я́ко ма́терне дерзнове́ние к Нему́ стяжа́вшая, / непреста́нно моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ра́дуйся, две́ре Госпо́дня непроходи́мая; / ра́дуйся, стено́ и покро́ве притека́ющих к Тебе́; / ра́дуйся, необурева́емое приста́нище и Неискусобра́чная, / ро́ждшая пло́тию Творца́ Твоего́ и Бо́га, / моля́щи не оскудева́й о воспева́ющих / и кла́няющихся Рождеству́ Твоему́.

ГЛАС 6

Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во; / кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́; / безле́тно бо от Отца́ возсия́вый Сын Единоро́дный, / То́йже от Тебе́, Чи́стыя, про́йде, / неизрече́нно вопло́щься, / естество́м Бог Сый, / и естество́м быв Челове́к нас ра́ди; / не во двою́ лицу́ разделя́емый, / но во двою́ естеству́ / несли́тно познава́емый. / Того́ моли́, Чи́стая Всеблаже́нная, / поми́ловатися душа́м на́шим.

Творе́ц и Изба́витель мой, Пречи́стая, / Христо́с Госпо́дь, из Твои́х ложе́сн проше́д, / в мя оболки́йся, пе́рвыя кля́твы Ада́ма свободи́. / Те́мже Ти, Всечи́стая, / я́ко Бо́жии Ма́тери же и Де́ве, / вои́стинну вопие́м немо́лчно: / ра́дуйся, А́нгельски, ра́дуйся, Влады́чице, / предста́тельство и покро́ве, / и спасе́ние душ на́ших.

Благослове́нную нареки́й Твою́ Ма́терь, / прише́л еси́ на страсть во́льным хоте́нием, / возсия́в на Кресте́, взыска́ти хотя́ Ада́ма, / глаго́ля А́нгелом: / сра́дуйтеся Мне, я́ко обре́теся поги́бшая дра́хма. / Вся му́дре устро́ивый, / Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

ГЛАС 7

Ма́ти у́бо позна́лася еси́, / па́че естества́, Богоpо́дице, / пpебыла́ же еси́ Де́ва, / па́че сло́ва и pа́зума, / и чудесе́ Рождества́ Твоего́ сказа́ти язы́к не мо́жет. / Пpесла́вну бо су́щу зача́тию, Чи́стая, / непости́жен есть о́бpаз pожде́ния: / иде́же бо хо́щет Бог, побежда́ется естества́ чин. / Те́мже, Тя вси Ма́теpь Бо́жию ве́дуще, / мо́лим Ти ся пpиле́жно, / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Под кpов Твой, Влады́чице, / вси земноpо́днии пpибега́юще, вопие́м Ти: / Богоpо́дице, упова́ние на́ше, / изба́ви ны от безме́pных пpегpеше́ний, / и спаси́ ду́ши на́ша.

Я́ко на́шего воскресе́ния сокро́вище, / на Тя наде́ющияся, Всепе́тая, / от ро́ва и глубины́ прегреше́ний возведи́; / Ты бо пови́нныя греху́ спасла́ еси́, / ро́ждшая Спасе́ние на́ше. / Я́же пре́жде рождества́ Де́ва, и в рождестве́ Де́ва, / и по рождестве́ па́ки пребыва́еши Де́ва.

ГЛАС 8

Царь Небе́сный за человеколю́бие на земли́ яви́ся, / и с челове́ки поживе́, / от Де́вы бо Чи́стыя плоть прие́мый / и из Нея́ проше́дый с восприя́тием. / Еди́н есть Сын, сугу́б естество́м, / но не Ипоста́сию. / Те́мже соверше́нна Того́ Бо́га / и соверше́нна Челове́ка вои́стину пропове́дающе, / испове́дуем Христа́ Бо́га на́шего: / Его́же моли́, Ма́ти Безневе́стная, / поми́ловатися душа́м на́шим.

Безневе́стная Де́во, / я́же Бо́га неизрече́нно заче́нши пло́тию, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго, / Твои́х рабо́в мольбы́ приими́, Всенепоро́чная, / всем подаю́щи очище́ние прегреше́ний, / ны́не на́ша моле́ния прие́млющи, / моли́ спасти́ся всем нам.

И́же нас ра́ди рожде́йся от Де́вы / и, распя́тие претерпе́в, Благи́й, / испрове́ргий сме́ртию смерть / и Воскресе́ние явле́й я́ко Бог, / не пре́зри, я́же созда́л еси́ руко́ю Твое́ю; / яви́ человеколю́бие Твое́, Ми́лостиве. / Приими́ ро́ждшую Тя, Богоро́дицу, моля́щуюся за ны, / и спаси́, Спа́се наш, лю́ди отча́янныя.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Догматик: Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во?/ Кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́?/ Безле́тно

ВНИМАНИЕ! САЙТ ЛЕКЦИИ.ОРГ проводит недельный опрос. ПРИМИТЕ УЧАСТИЕ. ВСЕГО 1 МИНУТА!!!

12345678910

Догматик: Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во?/ Кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́?/ Безле́тно бо от Отца́ возсия́вый Сын Единоро́дный,/ То́йже от Тебе́ Чи́стыя про́йде,/ неизрече́нно вопло́щься,/ естество́м Бог сый,/ и естество́м быв Челове́к нас ра́ди,/ не во двою́ лицу́ разделя́емый,/ но во двою́ естеству́/ несли́тно познава́емый./ Того́ моли́ Чи́стая Всеблаже́нная,// поми́ловатися душа́м на́шим.

Вход с кади́лом:

Диа́кон: Прему́дрость, про́сти.

Све́те Тихи́й:

Хор: Све́те Ти́хий святы́я сла́вы Безсме́ртнаго Отца́ Небе́снаго, Свята́го, Блаже́ннаго, Иису́се Христе́! Прише́дше на за́пад со́лнца, ви́девше свет вече́рний, пое́м Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, Бо́га. Досто́ин еси́ во вся времена́ пет бы́ти гла́сы преподо́бными, Сы́не Бо́жий, живо́т дая́й; те́мже мир Тя сла́вит.

Диа́кон: Во́нмем.

Иере́й: Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему́.

Проки́мен воскре́сный:

Диа́кон: Прему́дрость во́нмем. Проки́мен, глас шесты́й:

Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся.

Хор: Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся.

Диа́кон: Облече́ся Госпо́дь в си́лу, и препоя́сася.

Хор: Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся. (На каждый стих)

Стих 2. И́бо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жится.

Стих 3. До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, в долготу́ дний.

Диа́кон: Госпо́дь воцари́ся.

Хор: Вле́поту облече́ся.

Ектения́ сугу́бая:

Диа́кон: Рце́м вси от всея́ души́, и от всего́ помышле́ния на́шего рцем.

Хор: Го́споди, поми́луй.

Диа́кон: Го́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Хор: Го́споди, поми́луй.

Диа́кон: Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Хор: Го́споди, поми́луй. (Трижды, на каждое прошение)

Диа́кон: Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе Кири́лле, и о Господи́не на́шем Высокопреосвяще́ннейшем митрополи́те (или: архиепи́скопе, или: преосвяще́ннейшем епи́скопе имяре́к), и всей во Христе́ бра́тии на́шей.

Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.

Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных созда́телех свята́го хра́ма сего́, и о всех преждепочи́вших отце́х и бра́тиях, зде лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных.

Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих настоя́теля, бра́тии и прихо́жан свята́го хра́ма сего́.

Еще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме сем, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.

Иере́й: Я́ко Ми́лостив и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Сподо́би, Го́споди:

Хор: Сподо́би, Го́споди, в ве́чер сей без греха́ сохрани́тися нам. Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, и хва́льно и просла́влено и́мя Твое́ во ве́ки. Ами́нь.

Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя. Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Влады́ко, вразуми́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Святы́й, просвети́ мя оправда́нии Твои́ми.

Го́споди, ми́лость Твоя́ во век, дел руку́ Твое́ю не пре́зри. Тебе́ подоба́ет хвала́, Тебе́ подоба́ет пе́ние, Тебе́ сла́ва подоба́ет. Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Ектения́ проси́тельная:

Диа́кон: Испо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу Го́сподеви.

Хор: Го́споди, поми́луй.

Диа́кон: Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Хор: Го́споди, поми́луй.

Диа́кон: Ве́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.

Хор: Пода́й, Го́споди. (На каждое прошение)

Диа́кон: А́нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших, у Го́спода про́сим.

Проще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.

До́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.

Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.

Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и дру́г дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.

Хор:Тебе́, Го́споди.

Иере́й: Я́ко Бла́г и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Иере́й: Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему́.

Диа́кон: Главы́ на́ша Го́сподеви прикло́ним.

Хор: Тебе́, Го́споди.

Иере́й: Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена. Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Лития́:

Стихира хра́ма, зате́м:

Стихи́ры Богоро́дицы, глас 4, подо́бен: «Дал еси́ зна́мение»:

Подала́ еси́ гра́ду Твоему́/ по́яс Твой, Пресла́вная,/ тве́рдое огражде́ние,/ сего́ объе́млющь от вся́кия беды́ Боже́ственными де́йствы/ и непобори́м от враго́в соблюда́ющ,/ любо́вию зову́щу:/ кре́пость моя́, и держа́ва,/ и благоле́пно ра́дование,// Сын Твой и Госпо́дь еди́н есть Благоутро́бный.

Честны́м венце́м благоче́стно ца́рствующии,/ Твои́м по́ясом, Пречи́стая, све́тло обложе́ннии,/ Твои́ми хва́лятся Боже́ственными вели́чествы/ и стра́шни враго́м борю́щим при́сно познава́ются,/ хва́ляще Тя и зову́ще/ па́че сло́ва рожде́нному из Тебе́:/ Иису́се Пресла́вне,// спаси́ всех, я́ко Благоутро́бен.

Догматик 4 гласа

Глaсъ д7:
И$же тебE рaди
бGоoтeцъ прbр0къ дв7дъ пёсненнw њ тебЁ провозгласи2,
вели6чіz тебЁ сотв0ршему: предстA цRи1ца њдеснyю тебE.

тs бо м™рь, ходaтаицу животA показA,
без8 nц7A и3з8 тебE вочеловёчитисz бlговоли1вый бGъ,

да св0й пaки њбнови1тъ w4бразъ, и3стлёвшій страстьми2,
и3 заблyждшее горохи1щное њбрётъ nвчA,
на рaмо воспріи1мъ, ко nц7Y принесeтъ,
и3 своемY хотёнію, съ нбcными совокупи1тъ си1лами,
и3 сп7сeтъ бцdе, мjръ, хrт0съ
и3мёzй вeлію и3 богaтую млcть.
Догматик 4 гласа, может быть, самый сложный из «больших» догматиков. Синтаксис его так мудрён, что нам потребуются значительные усилия, чтобы развернуть его в сколько-нибудь понятный нам текст. Прошу терпения, в конце мы перескажем весь текст более-менее понятным языком.
Итак:
И$же тебE рaди бGоoтeцъ прbр0къ дв7дъ
Иже — который. О ком речь, скажем чуточку ниже.
Ради Тебя, …
Обращение к Богородице пока только подразумевается, и оно будет подразумеваться до самой последней строки, когда наконец выразится звательным падежом — Богородице! Ох уж этот эллинский синтаксис!

Пророк Давид, который…
Иже — который — это о пророке Давиде.

Пророк Давид, который ради Тебя причислен к Богоотцам, праотцам Божиим…
Давид именуется праотцем ради — из-за Богородицы, ведь он — предок рождённого Ею Сына и сама Она из рода Давидова, из колена Иудина.

пёсненнw њ тебЁ провозгласи2,
На месте слав. песненно стоит знакомое нам слово «мелодико́с» — μελῳδικῶς.
Однако греч. μέλος не только напев, мелодия, песня, но и поэма, лирическое произведение. Потому можем перевести и в стихах о Тебе провозгласил.
Пророк Давид, который ради Тебя причислен к Богоотцам, песней о Тебе провозгласил,
вели6чіz тебЁ сотв0ршему:
провозгласил Тому, Кто сотворил Тебе величия — вспоминаем песнь Богородицы: яко сотвори Мне величия Сильный (Лк 1.49).
предстA цRи1ца њдеснyю тебE (Пс 44.10).
Что провозгласил Давид сотворил Тебе величия (т.е. Тому, Кто Тебя возвеличил)? Провозгласил: предстá цари́ца одеснýю Тебé, в ри́зах позлащéн­ныхъ оде́яна преиспещрéна. Цитируется 10-й стих 44-го псалма. По-русски: стала царица одесную Тебя и т.д. Златоуст относит эти стихи к Церкви.

Теперь это трудно представить, но в его время почитание Богородицы ещё не было таким как теперь, оно только-только начинает шириться. Это нам удивительно, но так было. Церковь не созидает догматы, она выявляет их. Божественные истины вечны, даже точнее, пре-вечны, они вне времени, а мы живём во времени и открываем их: одни раньше, иные позднее. Нередко «от противного». Кто-то высказался нечестиво о Деве Марии, кто-то, отыскивая доводы против нечестия, «открыл» нечто из доныне сокрытых божественных истин, открыл, а не изобрёл-выдумал, так возникает учение, доктрина, вместе с ним начинает шириться почитание Богородицы, строятся храмы, пишутся иконы, составляются службы, воспеваются гимны…
Пророк Давид, который ради Тебя причислен к Богоотцам песней о Тебе провозгласил Тому, Кто сотворил Тебе величие: «предста Царица одесную Тебя».
тs бо м™рь, ходaтаицу животA показA,
Слово Ходатаица греч. πρόξενος — про́ксен (лицо оказавшее гостеприимство гражданам другого государства и получавшее за это ряд привилегий от последнего); защитник, заступник; гостеприимный хозяин.
Значит Ходатаица — это Та, Кто как гостеприимная хозяйка приняла в Себя Жизнь. Жизнь — здесь имя Божие. Бог-Слово, Бог-Жизнь благоволил войти во утробу Деви́чу и стал Человек, родившись от Девы.
…провозгласил так потому что… показал Тебя Матерью, принявшую в Себя самую Жизнь, Самого Бога
без8 nц7A и3з8 тебE вочеловёчитисz бlговоли1вый бGъ,
Кто показал ходатаицу Жизни?
Сам Бог, благоволивый из Тебя, Богогродица-Матерь-Царица-Ходатаица, вочеловечитися, явил Тебя Своей Матерью, ходатаицей Жизни.
Сначала:
Пророк Давид, который ради Тебя причислен к Богоотцам, песней о Тебе провозгласил Тому, Кто сотворил Тебе величие: «предста Царица одесную Тебя».
Потому что Бог, благоволивший вочеловечиться без Отца из Тебя, явил Тебя Своей Матерью, ходатаицей Жизни.

А вочеловечиться Он благоволил
да — затем, чтобы
св0й пaки њбнови1тъ w4бразъ, и3стлёвшій страстьми2,
обновить
Свой образ (в первоисточнике стоит εἰκόνα икона; да обновит Свой образ — восстановит человека).
Образ же Божий истлел. Греч. φθαρεῖσαν — погубленный, испорченный, даже изуродованный, но славянский перевод всё же самый тонкий: истлевший, подвергнувшийся (и подвергающийся) тлению. Ощущается даже запах тлена, чтобы не говорить об этих страшных вещах отвлечённо как профессор в духовной академии…
Истлевший страстьми. Также напомним, что страсть в первоисточнике πάθος, отсюда например «пато-логия», т.е. опять же то, что неизбежно ведёт к тлению.

и3 заблyждшее горохи1щное њбрётъ nвчA, на рaмо воспріи1мъ, ко nц7Y принесeтъ,
Горохищное — заблудившееся в горах. Словарь Дьяченко: скотина, которую унёс (похитил) зверь, называется горохищной.

… отыскав заблудшую овцу, взять её на плечи и принести обратно (потерявшееся чадо — любящим родителям, здесь — к Отцу).

и3 своемY хотёнію,
И Своею волей…
Вспоминаем отпусты Страстной седмицы: Грядый Господь на вольную страсть…
Вспоминаем евхаристическую молитву свт. Иоанна Златоуста:
, Иже пришeд, и все єже о нaс смотрeние исполнив, въ нощь въ нюже предаяшеся, пaче же Сaм Себе предаяше за мірский жиоот …
Вспоминаем анафору свт.Василия Великого:
хотя (как раз об этом хотении — Своём, вольном — и в нашем догматике) бо изы́ти на вольную и приснопaмятную, и животворsщую Свою смeрть, в нощь, въ нюже предаяше Себе за животъ мiра…

Спасение — восприятие заблудшей овцы на Свои плечи и возвращение бедной овцы Отцу совершено не умозрительно, не схематично, как за письменным столом преподавателя догматики, оно совершено умалением Себя до человека — Воплощением, претерпеванием «возьми распни Его», восшествием на Крест, страшными Страстями и смертью. Всё это Господь понёс вольно, не по принуждению — Своим хотением.
съ нбcными совокупи1тъ си1лами, …соединить с небесными силами, вернуть падшему человеку Небо.
Паки вспоминаем евхаристическую молитву свт.Иоанна Златоуста: и3 tпaдшыz возстaвилъ є3си2 пaки (пaдших восставил, прямо-таки упавших поднял), и3 не tступи1лъ є3си2 вс‰ творS, д0ндеже нaсъ на нб7о возвeлъ є3си (и не перестал всё это творить, пока не вернул нас на небо или не вернул нам Неба).

и3 сп7сeтъ бцdе, мjръ, хrт0съ
И наконец: Христос-Спаситель спасёт мiр!
Читаем: спасет, Богородице, мiр Христос… Внимание! Спасёт не Богородица, здесь стоит звательный падеж: БогородицЕ.
К этому обращению к Богородице мы шли с самой первой строки. И вот, наконец, многократные Тебе (Тебя ради, о Тебе провозгласи, Тебе сотворшему, Тя показа, из Тебя вочеловечивыйся) разрешаются в обращение: Богородице!
И спасёт, Богородица, мiр Христос, Который велик милостью и богат милостью.

и3мёzй вeлію и3 богaтую млcть.

Теперь перескажем весь текст своим отнюдь не поэтическим языком:

Пророк Давид, который ради Тебя причислен к Богоотцам, о Тебе провозгласил песней, Тебя возвеличил: «предстала Царица одесную Тебя» .
Потому что Бог, благоволивший вочеловечиться без Отца из Тебя, явил Тебя Своей Матерью, ходатаицей Жизни.
Затем , чтобы:
восстановить в первозданной славе истлевшего стратьми человека;
заблудшую овцу, похищенную хищным зверем, взять на плечи и принести Отцу;
и по Своей воле претерпев Страсти и восшедши на Крест,
вновь соединить с небесными силами.
Христос, имеющий великую и богатую милость, спасёт мiр, Богородица (это, как неоднократно уже сказано, обращение, которое подразумевалось с первой же строки).

И$же тебE рaди
бGоoтeцъ прbр0къ дв7дъ пёсненнw њ тебЁ провозгласи2,
вели6чіz тебЁ сотв0ршему: предстA цRи1ца њдеснyю тебE.

тs бо м™рь, ходaтаицу животA показA,
без8 nц7A и3з8 тебE вочеловёчитисz бlговоли1вый бGъ,

да св0й пaки њбнови1тъ w4бразъ, и3стлёвшій страстьми2,
и3 заблyждшее горохи1щное њбрётъ nвчA,
на рaмо воспріи1мъ, ко nц7Y принесeтъ,
и3 своемY хотёнію, съ нбcными совокупи1тъ си1лами,
и3 сп7сeтъ бцdе, мjръ, хrт0съ
и3мёzй вeлію и3 богaтую млcть.

Администратор
Дата публикации: 26.10.2017

После стихир на «Господи, воззвах», «Слава, и ныне» поется Богородичен, называемый догматиком, в котором прославляется Божия Матерь и содержится догматическое учение Святой Церкви о неискусомужном рождении Богочеловека Пренепорочной и Пречистой Девой Марией, Которая, став Материю, осталась Девою. И о том, что в рожденном Ею Господе неизменно, неслиянно и нераздельно соединены два естества: Божеское и человеческое. Величая Пресвятую Деву, песнопевец прославляет Воплотившегося от Нее Сына Божия, Царя Небесного, Который по человеколюбию принял нашу плоть от Девы чистой. Он есть Единственный Сын Божий: «сугуб естеством, но не ипостасию», то есть в Нем два естества: Божеское и человеческое, но одно лицо (одна ипостась). Исповедуя, что Он есть истинно совершенный Бог и совершенный Человек и воспевая Христу Богу славу, Святая Церковь тем самым возвеличивает Безневестную Матерь, к Которой мы обращаемся, дабы молила Сына Своего о помиловании душ наших.

Глас 1

Всемирную славу, от человек прозябшую и Владыку рождшую, небесную дверь, воспоим Марию Деву, безплотных песнь и верных удобрение. Сия бо явися небо и храм Божества; Сия, преграждение вражды разрушивши, мир введе и Царствие отверзе: Сию убо имуще веры утверждение, Поборника имамы из Нея рождшагося Господа. Дерзайте убо, дерзайте, людие Божии; ибо Той победит враги, яко Всесилен.

Глас 2

Прейде сень законная, благодати пришедши: якоже бо купина не сгораше опаляема, тако Дева родила еси и Девы пребыла еси; вместо столпа огненнаго праведное возсия Солнце; вместо Моисеа Христос, спасение душ наших.

Глас 3

Како не дивимся Богомужному рождеству Твоему, Пречестная? Искушения бо мужескаго не приемши, Всенепорочная, родила еси без отца Сына плотию, прежде век от Отца рожденнаго без матере, никакоже претерпевшаго изменения, или смешения, или разделения, но обою существу свойство цело сохраншаго. Тем же, Мати Дево Владычице, Того моли спастися душам православно Богородицу исповедающих Тя.

Глас 4

Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид песненно о Тебе провозгласи величия Тебе Сотворшему: предста Царица одесную Тебе, Тя бо Матерь ходатаицу живота показа, без отца из Тебе вочеловечитися благоволивый Бог, да Свой паки обновит образ истлевший страстьми, и заблуждшее горохищное обрет овча, на рамо восприим, ко Отцу принесет, и Своему хотению, с небесными совокупит силами, и спасет, Богородице, мир, Христос, имеяй велию и богатую милость.

Глас 5

В Чермнем мори неискусобрачныя Невесты образ написася иногда. Тамо Моисей — разделитель воды: зде же Гавриил — служитель чудесе. Тогда глубину шествова немокренно Израиль; ныне же Христа роди безсе́менно Дева. Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; Непорочная по рождестве Еммануилеве пребысть нетленна. Сый и прежде сый, явлейся яко человек, Боже, помилуй нас.

Глас 6

Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? Кто ли не воспоет Твоего пречистаго Рождества? Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощься, естеством Бог сый и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, Всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Глас 7

Мати убо позналася еси паче естества, Богородице, пребыла же еси Дева паче слова и разума, и чудесе рождества Твоего сказати язык не может, преславну бо сущу зачатию, Чистая, непостижен есть образ рождения; идеже бо хощет Бог, побеждается естества чин. Темже Тя вси Матерь Божию ведуще, молим Ти ся прилежно, моли спастися душам нашим.

Глас 8

Царь Небесный за человеколюбие на земли явися, с человеки поживе: от Девы бо чистыя плоть приемый и из Нея прошедый с восприятием; един есть Сын, сугуб естеством, но не Ипостасию. Темже совершенна Того Бога и совершенна Человека воистинну проповедающе, исповедуем Христа Бога нашего: Егоже моли, Мати безневестная, помиловатися душам нашим.

Богородичны догматики поются и на седмичные дни:

на субботы (кроме тех случаев, когда суббота совпадает с двунадесятым праздником, а также предпразднством, попразднством или отданием праздников Рождества Христова и Богоявления Господня), поется Богородичен 1, или догматик гласа настоящего, который звучал в течение всей минувшей седмицы;

на праздники святым со славословием, полиелеем и бдением, если только они не приходятся на субботу, поется Богородичен догматик по гласу, на который исполнялась стихира на «Слава», на субботу же поется догматик гласа Недели.

Богослужебный устав и гимнография (48 стр.)

Но брань с ними или прекратим, если пожелают, хотя и поздно, уцеломудриться, или отложим до времени, если не захотят этого, но останутся такими же, каковы теперь. Нимало и ничего не убоимся, подвизаясь за Троицу и с Троицею. Теперь же нужно нам представить кратко содержание слова. Мы получили бытие, чтобы благоденствовать, и благоденствовали после того, как получили бытие. Нам вверен был рай, чтоб насладиться, нам дана была заповедь, чтобы, сохранив ее, заслужить славу, – дана не потому, что Бог не знал будущего, но потому, что Он постановил закон свободы. Мы обольщены, потому что возбудили зависть, пали, потому что преступили закон; постились, потому что не соблюли поста, будучи побеждены древом познания, ибо древняя и современная нам была эта заповедь, служившая как бы пестуном для души и обузданием в наслаждении, и мы ей справедливо подчинены, чтобы соблюдением ее возвратить себе то, что потеряли несоблюдением. Мы возымели нужду в Боге, воплотившемся и умерщвленном, чтобы нам ожить. С Ним умерли мы, чтобы очиститься, с Ним воскресли, потому что с Ним умерли; с Ним прославились, потому что с Ним воскресли. Много было в то время чудес: Бог распинаемый, солнце омрачающееся и снова возгорающееся (ибо надлежало, чтобы и твари сострадали Творцу), завеса раздавшаяся, кровь и вода, излившиеся из ребра (одна, потому что Он был человек, другая, потому что Он был выше человека), земля колеблющаяся, камни расторгающиеся ради Камня; мертвецы, восставшие в уверение, что будет последнее и общее воскресение, чудеса при погребении, которые воспоет ли кто достойно? Но ни одно из них не уподобляется чуду моего спасения. Немногие капли крови воссозидают целый мир, и для всех людей делаются тем же, чем бывает закваска для молока, собирая и связуя нас воедино. Но великая и священная Пасха, и очищение всего мира! – буду беседовать с тобой, как с чем-то одушевленным. Слово Божие, и свет, и жизнь, и мудрость, и сила! – все твои наименования меня радуют. Порождение, исхождение и отпечатление великого Ума! Умопредставляемое Слово и Человек умосозерцаемый, Который держит все словом силы Своей (Евр. 1:3)! Прими теперь слово это, не первое, но, может быть, последнее мое плодоприношение; слово вместе благодарственное и молитвенное, чтобы мне не терпеть других скорбей, кроме необходимых и священных, в которых протекла жизнь моя. Останови или мучительную власть надо мной тела (ибо видишь, Господи, как она велика и обременительна), или приговор Твой, если от Тебя низлагаемся. Если же разрешусь, каким желаю, и буду принят под небесный кров, то, может быть, и там возложу угодное на святой жертвенник Твой, Отче, и Слове, и Душе Святой. Ибо тебе подобает всякая слава, честь и держава вовеки, аминь.

Григорий Богослов. Собрание творений:

В 2 т. Т. 1. Мн.: Харвест, М.: АСТ, 2000. С. 803–827.

Приложение 11. Орос IV Вселенского Собора и тексты догматиков

Орос IV Вселенского собора (451):

«Итак, последуя святым отцам, все согласно поучаем исповедывать одного и того же Сына, Господа нашего Иисуса Христа, совершенного в Божестве и совершенного в человечестве, истинно Бога и истинно человека, того же из души разумной и тела, единосущного Отцу по Божеству и того же единосущного нам по человечеству, во всем подобного нам кроме греха, рожденного прежде веков от Отца по Божеству, а в последние дни ради нас и ради нашего спасения от Марии Девы Богородицы по человечеству, одного и того же Христа, Сына, Господа, единородного, в двух естествах неслитно, неизменно, нераздельно, неразлучно познаваемого, так что соединением нисколько не нарушается различие двух естеств, но тем более сохраняется свойство каждого естества и соединяется в одно Лицо и одну Ипостась, – не на два лица рассекаемого или разделяемого, но одного и того же Сына и единородного Бога Слова, Господа Иисуса Христа, как в древности пророки (учили) о Нем и (как) сам Господь Иисус Христос научил нас, и (как) предал нам Символ отцов».

Глас 1.

Всемирную славу, от человек прозябшую и Владыку рождшую, небесную дверь, воспоим Марию Деву, безплотных песнь и верных удобрение. Сия бо явися небо и храм Божества; Сия, преграждение вражды разрушивши, мир введе и Царствие отверзе: Сию убо имуще веры утверждение, Поборника имамы из Нея рождшагося Господа. Дерзайте убо, дерзайте, людие Божий; ибо Той победит враги, яко Всесилен.

Глас 2.

Прейде сень законная, благодати пришедши: якоже бо купина не сгораше опаляема, тако Дева родила еси и Дева пребыла еси; вместо столпа огненнаго праведное возсия Солнце; вместо Моисеа Христос, спасение душ наших.

Глас 3.

Како не дивимся Богомужному рождеству Твоему, Пречестная? Искушения бо мужескаго не приемши, Всенепорочная, родила еси без отца Сына плотию, прежде век от Отца рожденнаго без матере, никакоже претерпевшаго изменения, или смешения, или разделения, но обою существу свойство цело сохраншаго. Тем же, Мати Дево Владычице, Того моли спастися душам православно Богородицу исповедающих Тя.

Глас 4.

Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид песненно о Тебе провозгласи величия Тебе Сотворшему: предста Царица одесную Тебе, Тя бо Матерь ходатаицу живота показа, без отца из Тебе вочеловечитися благоволивый Бог, да Свой паки обновит образ, истлевший страстьми, и заблуждшее горохищное обрет овча, на рамо восприим, ко Отцу принесет, и Своему хотению, с небесными совокупит силами, и спасет, Богородице, мир, Христос, имеяй велию и богатую милость.

Глас 5.

В Чермнем мори неискусобрачныя Невесты образ написася иногда. Тамо Моисей – разделитель воды: зде же Гавриил – служитель чудесе. Тогда глубину шествова немокренно Израиль; ныне же Христа роди безсеменно Дева. Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; Непорочная по рождестве Еммануилеве пребысть нетленна. Сый и прежде сый, явлейся яко человек, Боже, помилуй нас.

Глас 6.

Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? Кто ли не воспоет Твоего пречистаго Рождества? Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощься, естеством Бог сый и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, Всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Глас 7.

Мати убо позналася еси паче естества, Богородице, пребыла же еси Дева паче слова и разума, и чудесе рождества Твоего сказати язык не может, преславну бо сущу зачатию, Чистая, непостижен есть образ рождения; идеже бо хощет Бог, побеждается естества чин. Темже Тя вси Матерь Божию ведуще, молим Ти ся прилежно, моли спастися душам нашим.

Глас 8.

Царь Небесный за человеколюбие на земли явися, с человеки поживе: от Девы бо чистыя плоть приемый и из Нея прошедый с восприятием; един есть Сын, сугуб естеством, но не Ипостасию. Темже совершенна Того Бога и совершенна Человека воистинну проповедающе, исповедуем Христа Бога нашего: Егоже моли, Мати безневестная, помиловатися душам нашим.

Из словаря литургических терминов.

Архим. Иоанн (Маслов). Лекции по литургике для 1-го класса семинарии.

ДОГМАТИКИ – богородичные гимны, названные так составившим их святым Иоанном Дамаскиным († 745 г.) потому, что в них с похвалою Божией Матери соединяется догматическое учение о Лице Иисуса Христа, преимущественно о Его воплощении и о соединении в Нем двух естеств. Догматики распределяются по гласам. Они поются в конце стихир на «Господи воззвах» (на «… и ныне»):

а) в воскресные дни;

б) на службах с великим славословием и выше;

в) по пятницам в дни отдания гласа.

Догматик 1-го гласа «Всемирную славу…» В нем раскрывается истина о воплощении Сына Божия с указанием о всемирной славе Пресвятой Девы, в связи с обетованием о семени Жены.

Догматик 2-го гласа «Прейде сень законная…» Здесь показывается отношение ветхозаветных прообраза к новозаветным событиям.

Догматик 3-го гласа «Како не дивимся…» Показан образ рождения Господа.

Догматик 4-го гласа «Иже Тебе ради богоотец пророк Давид…» Раскрывается сотериологическое значение рождения Господа.

Догматик 5-го гласа «В Чермнем мори…» Показано приснодевство Богородицы через ветхозаветные прообразы.

Догматик 6-го гласа «Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево…» Раскрывается неслитное и нераздельное соединеие естеств в Лице Господа.

Догматик 7-го гласа «Мати убо позналася еси…» Раскрыто учение о сверхъестественности и таинственности воплощения Сына Божия.

Догматик 8-го гласа «Царь небесный…» В этом догматике дается положительное и краткое изложение Боговоплощения – важнейшего догмата христианства.

Догматики великолепны как по своему содержанию, так и по своей поэтической форме. Они служат лучшим подтверждением того, что по своему внутреннему содержанию наша гимнография есть храмовое исповедание наших догматов, нашего вероучения и нравоучения. Таким образом, при внимательном слушании этих поучительных песнопений христианин за богослужением посвящается в таинственные глубины нашей веры.

О догматиках.

Архиеп. Аверкий Таушев. Литургика 2.1.

Первая часть Всенощного бдения. Вечерний вход.

admin

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Наверх